Medan orkestern spelar vidare

Nu ska Göteborgs stad utreda om man ska ha kvar bussverksamheten inom sitt kommunala trafikföretag Göteborgs Spårvägar.

Bussverksamheten blöder kraftigt, och uppenbarligen ser varken företaget eller staden några möjligheter att få ordning på verksamheten.

Problemen för Göteborgs Spårvägar är inte överraskande, utan något man delar med många andra kommunägda trafikföretag. Skillnaden är bara att de flesta andra i samma kategori sedan länge har försvunnit från marknaden. Kommuner är helt enkelt inte särskilt bra företagare.

Bakom problemen för Göteborgs spårvägar ligger flera faktorer. Allt rår man i sanningens namn inte för själv. De gasdrivna ledbussar som Volvo har levererat till spårvägens stomlinjer har vållat både spårvägen, resenärerna och Volvo stora problem.

Bussarna har helt enkelt inte fungerat, medan de bussar som konkurrerande MAN har sålt till GS har rullat och gått. För GS har problemen med Volvobussarna under flera år lett till massor av inställda turer och höga viten som har frestat på en redan ansträngd ekonomi. Problemen har också pressat ner lönsamheten för Volvos busstillverkning rejält.

Viktigare än problemen med bussarna är dock att GS har skrivit fast sig i usla avtal med Västtrafik, som är trafikhuvudman i Västra Götaland. I sin iver att erövra trafik har det kommunala företaget lagt sig på prisnivåer som man inte klarar.

Genom att dumpa priserna banade GS för några år sen dessutom väg för ett annat blödande, kommunägt bussföretag att kosta skattebetalarna stora pengar: Borås Lokaltrafik.

Det allvarligaste är att skattebetalarna får stå för fiolerna i ett läge där kommunerna verkligen inte saknar viktiga verksamheter som skulle behöva ökade insatser. Men när kommunala bolag går in med för låga priser och slår ut konkurrenter snedvrids också hela marknaden. Göteborgs Spårvägar har med andra ord använt skattemedel för att sopa undan bussföretag som står på egna ben. Det är djupt osunt. Konkurrensverket bör göra en ordentlig granskning av GS agerande.

Samtidigt har kommunen ägnat sig åt en omfattande kapitalförstöring. Det är svårt att tro att någon vill betala mer än en symbolisk summa för GS bussverksamhet. Se bara på Uppsala, där det kommunala bussbolaget nyligen hade en liknande sits. Till sist gav den borgerliga kommunledningen upp och bestämde sig för att inte sälja bussbolaget eftersom ingen ville betala för det.

Det bästa vore om hela GS snabbt bjöds ut på marknaden, alltså både spårvägstrafik och busstrafik. Då kan man kanske rädda en del av skattebetalarnas pengar. Men risken är stor att ideologin får avgöra. Då blir det lite grann som vid Titanics undergång: medan orkestern fortsätter att spela närmar sig undergången allt snabbare.

Foto: Niklas Maupoix

Annonser
Det här inlägget postades i Bussföretag, Kollektivtrafik, Politik och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s