Underjordiska miljarder och osäkert resande

Köpenhamn och Stockholm har en del gemensamt. Bl a var sitt underjordiskt infrastrukturprojekt i samma storleksklass. De kan bli riktiga rysare.

Köpenhamn ska bygga en ringlinje för stadens tunnelbana, som egentligen är en miniversion av tunnelbana, trafikerad av relativt små trevagnarståg. Projektet är beräknat till ca 15 miljarder danska kronor. Stockholm ska bygga en järnvägstunnel, djupt under city och Vasastan, Citybanan, kostnadsberäknad till ca 16 miljarder kronor.

Nu har metroringen i Köpenhamn kommit i gungning, med politiska krav på fler utredningar. Det är väl bara en tidsfråga innan samma sak sker i Stockholm – trots att Citybanan har utretts och utretts och utretts. När regeringen Reinfeldt var ny satte man till ännu en utredning som innebar förseningar och kostnadsökningar på någon eller några hundra miljoner. Utredningen bekräftade tidigare utredningar…

Nu har Amsterdam ställt till det. Där bygger man ut stadens lilla tunnelbanesystem och kostnaderna har skjutit i höjden. I dagsläget är de tre gånger större än budget. Historiska byggnader i centrum har skadats, trots att entreprenören lovade att så inte skulle ske.

I Köpenhamn resonerar man nu kring besparingar som skulle göra att man klarar budgeten. Genom att spara in på 15 av 20 planerade nödschakt beräknas projektet klara sig inom kostnadsramarna.

Det är sådana resonemang som leder till katastrofer. ”Risken för att något katastrofalt ska hända är ju så liten”, resonerar man. Och om det ändå sker lär ansvariga politiker inte vara de som skakar galler eller får ersätta offren.

Det är också min allvarligaste invändning när det gäller Citybanan i Stockholm. Man sjösatte ett sådant jätteprojekt, samtidigt som den redan tidigare (med internationella mått) lilla räddningstjänsten i Stockholm häromåret bantades med i runda tal 20 procent.

Vad ska den räddningstjänsten göra om en allvarlig olycka eller ett terroristangrepp äger rum, 40 meter under Stockhiolms city?

Svaret ges i Stockholms stads handlingsprogram för skydd mot olyckor: ”Om olyckan inträffar i en undermarksanläggning kan brandförsvaret ha svårt att genomföra en effektiv räddningsinsats.” Kort sagt: det kan gå riktigt illa.

Visst. Citybanan behövs. Men både under byggnadstiden och senare måste den miljö där hundratusentals människor ska vistas varje dag vara sådan att räddningstjänsten kan arbeta effektivt där. Och räddningstjänsten måste ha rimliga förutsättningar att genomföra en effektiv insats.

Annonser
Det här inlägget postades i Järnvägar, Kollektivtrafik, Politik, Resor, Stockholm. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Underjordiska miljarder och osäkert resande

  1. Ping: Det gick bra. Den här gången… « ULO MAASING

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s