Tråkiga tågnyheter

Den här veckan presenterar Jan Brandborn och Järnvägsutredningen resultatet av sitt arbete. Uppdraget har bland annat varit att komma med förslag till hur SJ ska få en välkommen konkurrens i sin kommersiella trafik, alltså på linjerna Stockholm – Malmö, Västkustbanan, Stockholm – Göteborg och Stockholm – Sundsvall.

En sådan konkurrens behövs.

När jag i måndags skulle åka till från Stockholm till Växjö hade jag varit tvungen att ge mig av hemifrån redan före 6 på morgonen för att hinna fram till Konserthuset i Växjö före kl 12. Och då bor jag centralt i Stockholm.

Alla förmiddagståg var nämligen fullbokade.

Nästan lika illa var det för att åka hem. Det tåg som hade passat perfekt efter konferensen var också fullbokat. Jag hade förstås kunnat åka med ett senare tåg och då varit hemma i bostaden efter kl 22 på kvällen.

Nu tog jag flyget från Bromma, åkte hemifrån kvart över åtta på morgonen och var hemma igen kvart över sju på kvällen. Med anslutningsresor blev det inte dyrare än vad SJ begärde för en andraklassbiljett på de tillgängliga tiderna…

Läge för konkurrens!

I det perspektivet är det en tråkig nyhet att myndigheterna har stoppat den privata tågtrafiken mellan Stockholm och Oslo, Unionsexpressen. Anledningen är fullt godtagbar: tågföretaget Ofotenbanan som driver Unionsexpressen har en ekonomi som knakar i fogarna. Sånt kan gå ut över både skerhet och annat.

Men alla alternativ till SJ behövs.

Det här inlägget postades i Järnvägar, Politik, Resor. Bokmärk permalänken.

Kommentera

