En brännhet potatis

De förslag som Järnvägsutredningen presenterade idag, fredag,  kan få väldiga konsekvenser för svensk kollektivtrafik. Jan Brandborns utredning handlar visserligen ”bara” om framtidens tågtrafik i Sverige. Men den signalerar genomgripande förändringar för hela den svenska kollektivtrafiken, både busstrafik och tågtrafik. Räkna med politisk strid!

Det här är i korthet vad Brandborn föreslår:

SJ:s monopol avskaffas den 1 januari  2010.
Också de lokala trafikhuvudmännens monopol på den regionala tågtrafiken avskaffas.
Själva grunden för trafikförsörjningen ska vara trafik på kommersiell grund.
Bara om marknaden inte är intresserad av att köra trafik på kommersiell grund ska samhället upphandla trafiken.
Ingen ska ha ensamrätt  på en viss trafik eller en viss sträcka. Alla som uppfyller grundläggande villkor får hos Banverket ansöka om tåglägen.
Banverket ska i sin tur utgå från samhällsekonomisk effektivitet när man delar ut tåglägen till olika operatörer.
Dessutom ska biljettsystemen mellan de olika operatörerna samordnas och det statliga bidraget till järnvägsfordon till trafikhuvudmännen avskaffas.

Det handlar alltså om en maximal avreglering av tågtrafiken, inom de ramar som kapaciteten på spåren medger. Och här finns också en av utredningens Akilleshälar.

Spårkapaciteten är ju redan idag maximalt utynyttjad på många håll. Där går det helt enkelt inte att klämma in fler tåg, annat än möjligen på nätterna. Då är det å andra sidan inte så många som vill åka. Hur Banverket då på samhällsekonomiska grunder ska släppa in nya aktörer på de överbelastade banorna runt t ex våra storstäder är inte helt lätt att se.

Brandborns utredning gäller bara en mindre del av svensk kollektivtrafik. Tågtrafiken dominerar ju ingalunda denna. Om riksdagen och regeringen går på Brandborns linje kommer det med största sannolikhet att få en genomgripande betydelse också för de 80 procent av kollektivtrafiken som går på väg. Busstrafiken står då  inför dramatiskt förändrade förutsättningar.

Det är ju inte särskilt logiskt att öppna upp järnvägarna för en fri konkurrens, samtidigt som man också i framtiden låter trafikhuvudmännen ha monopol på den lokala och regionala busstrafiken. Där begränsar ju inte heller infrastrukturen möjligheterna för nya aktörer att ta sig in på marknaden.

Sen är det en annan sak om den svenska bussbranschen egentligen vill arbeta som kommersiella företag på en marknad som präglas av en tuff, daglig konkurrens. Åtminstone storföretagen på marknaden tycks ju trivas ganska väl med att ta minimala risker och köra på långa monopolkontrakt med trafikhuvudmännen. Att kalla dem för professionella understödstagare är inte så malplacerat.

Brandborns utredning har säkert skakat om svensk kollektivtrafikbransch rejält. De båda branschorganisationerna Bussbranschens Riksförbund, BR, och Svensk Kollektivtrafik brukar ju normalt gärna och snabbt i pressmeddelanden kommentera sånt som påverkar branschen. Nu nöjer sig BR med att konstatera huvuddragen i Brandborns utredning. LIkaså Svensk Kollektivtrafik, vars vd Charlotte Wäreborn Schultz i ett pressmeddelande nöjer sig med att säga:

– Detta är en viktig fråga och att vi kommer att bjuda in våra medlemmar till ett järnvägspolitiskt  seminarium där vi ska diskutera utredningens slutsatser. Vi kommer att lämna våra synpunkter i remissvaret framöver.

Här handlar det om en brännhet potatis, och det skulle förvåna om de båda organisationernas styrelser öppnar champagneflaskorna i helgen.

Branschföreningen Tågoperatörerna är däremot entusiastisk:

– Vi är positiva till att persontrafiken med tåg föreslås öppnas för fler aktörer och till de möjligheter som en avreglering av järnvägstrafiken ger både i Sverige och övriga Europa, säger organisationens vd Peder Wadman.

Annonser
Det här inlägget postades i busstrafik, Järnvägar, Kollektivtrafik, Politik, Resor. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s