Personal- och marknadsproblem

Buss- och spårvagnsförare utsätts för stora risker i sina jobb, konstaterar Kommunal i en ny rapport som presentras på måndagen. Tajmingen är ingen slump, några dagar innan Persontrafikmässan i Göteborg.

Enligt Kommunals studie har långt över hälften, 58 procent, av förarna fått ägg, stenar eller smällare kastade på sina fordon. Nästan var fjärde förare uppger att det hänt flera gånger under det senaste året. Undersökningen visar ett stort mörkertal för hot. 68 procent av dem som utsatts svarar att ingen anmälan gjordes, enligt SvT:s Rapport som redan på söndagen redovisade rapporten.

Studien visar på ett svårt arbetsmiljöproblem som trafikföretagen måste tackla med beslutsamhet.

Men den visar också på ett svårt marknadsproblem. En verksamhet där en majoritet av de anställda har utsatts för någon form av attentat har onekligen ett allvarligt imageproblem.

Den uppfattas av många människor inte som trygg. Många som har ett val väljer då bort kollektivtrafiken. Det gäller särskilt kvällstid och särskilt kvinnor, som ju är branschens verkliga kärnkunder. Det har kollektivtrafiken inte råd med.

Här måste man få en kraftfull hjälp av de rättsvårdande och sociala myndigheterna. I synnerhet polisen har ju sedan länge abdikerat när det gäller kollektivtrafiken. En gång i tiden patrullerades t ex Stockholms tunnelbana av uniformerad polis. Idag är övervakningen överlämnad till väktare som genom sitt blotta utseende, dvs sin uniformering, signalerar en otrygg miljö.

Självklart ska polisen sköta ordningsövervakningen i tunnelbanan, liksom i övrig kollektivtrafik. Och ha resurser till det. Bara med Stockholms tunnelbana görs det ju ungefär en miljon resor/dag. För landets samlade kollektivtrafik handlar det om ett par miljoner resor. Tala om allmän plats.

Och medge att det är lite absurt att en fotbollsmatch med 10 000 åskådare ska dra större polisresurser än en allmän plats som dagligen besöks av miljoner.

Annonser
Det här inlägget postades i Kollektivtrafik, Resor. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s