En renässans för staden

Stockholm växer så det knakar. Så har det verkligen inte alltid varit under de senaste 50 åren: i år kommer Stockholm att slå det befolkningsrekord som sattes för 50 år sen.

Under många år därefter krympte Stockholms befolkning, sakta men säkert. Människor flyttade ut från innerstan som alltmer blev en plats där man arbetade, men som snabbt tömdes när kontor och butiker hade stängt.

Nu upplever staden en renässans, inte bara i Sverige utan i stora delar av Västeuropa. Människor vill in till staden, till den riktiga staden: tät och med folkliv, affärer, restauranger. Så vill allt fler bo.

Flera årtiondens stadsfientlighet har vänts till sin motsats.

I torsdagens Svenska Dagbladet skriver Stockholms stadsbyggnads- och fastighetsbnorgarråd Kristina Alvendal (m) om sin vision för Stockholms framtid: en stad att promenera i. Jag tar mig friheten att citera:

” Stockholms nya strategi för stads­byggandet kallar jag för promenadstad. Det betyder att vi ska skapa många fler stadsmiljöer som bygger vidare på innerstaden men leder långt utanför tullarna.

Den täta stadens form är den mest attraktiva stadsmiljö vi idag känner till. För att möta den efterfrågan som finns måste vi helt enkelt bygga en mer tät stad.

Stockholms innerstad har på 30 år gått från att ha varit en avfolkningsbygd till en miljö så attraktiv att priser och bostads­köer skjutit så i höjden att alla som vill bo där inte får plats med dagens mått.

Slutsatsen är att innerstaden måste växa och bli större.

I promenadstaden ska det vara möjligt att gå i en sammanhängande stadsmiljö från till exempel Södermalm till Asp­udden, Årstafältet och sedan tillbaka via Gullmarsplan.”

Kristina Alvendal vill göra upp med 50-, 60- och 70-talens misslyckade stadsbyggande som inte bara har format Stockholm, utan nästan varenda svensk stad. Förorter, stora eller små, utslängda som öar runt stadskärnan. Områden utan eget liv, men som samtidigt också utarmar stadens liv. Svåra att försörja med kollektivtrafik och byggda för bilen.

Så som Kristina Alvendal resonerar skulle ingen moderat resonerat för bara några år sen. Hon ska ha heder av det. Läs bara:

”En sådan strategi för stadsbyggandet skapar inte bara en tryggare stad som saknar mörka barriärer utan kortar också transporter och skapar förutsättningar för mer kollektivtrafik. Bilens roll kan vara viktig, men den måste underordnas stadens villkor.”

Nu väntar vi bara på nästa led: att det hysteriska byggandet av externa köpcentra ska stoppas. Dessa hör det förflutna till.

De alstrar massor av trafik, både för gods- och persontransporter. De skadar därmed miljön och stänger ute människor som inte är bilburna. Och de utarmar städerna.

Go, Kristina, go!

Annonser
Det här inlägget postades i Kollektivtrafik, Politik, Samhällsplanering, Stockholm och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s