Malmö växlar in på nya spår

Allt tyder nu på att Malmö får spårvägstrafik inom tio år. Den politiska enigheten om detta är stor – och unik, för att gälla en trafikpolitisk fråga. Och i synnerhet för att gälla kollektivtrafik.

I fredags presenterade Malmös kollektivtrafikutredning sina tankar kring framtiden. I den politiska styrgrupp som har lett utredningen är enhälligheten stor: Framtidens kollektivtrafik ska mycket mer än idag vara spårburen i de tunga stråken. Det är en rejäl satsning man tänker sig. Inledningsvis har man stannat för 33 kilometer spårburen trafik.

Malmö är helt klart på rätt väg. Då får man väl idag bortse från att den politiska enigheten inte är fullständig: mp och fp vill t ex ha trängselavgifter för bilarna, men det vill inte moderaterna – med motiveringen att det gynnar de rika och missgynnar de mindre rika.

Visst är det lite upp-och-nervända världen i dagens trafikpolitik…

Folkpartiet vill använda pengarna från trrängselavgifterna till att bygga tunnelbana. Där någonstans har väl storstadsdrömmarna tagit över verklighetsförankringen.

Preliminärt kommer en ny spårväg i Malmö att kosta fem miljarder att bygga.

– Men det spelar inte roll vad det kostar – det här måste till, säger Stefan Lindhe, moderaternas representant i styrgruppen, till nyhetsbrevet Nytt från Öresund.

Hans uttalande visar att kollektivtrafiken just nu seglar i en medvind som aldrig förr.

1967 gick Sverige över från vänstertrafik till högertrafik. Det var förnuftigt. Men högertrafikomläggningen var i grunden också en satsning på ökad biltrafik. I Stockholm försvann spårvagnarna i innerstan och ersattes med bussar som ständigt fastnade i bilköerna. Bilen var kung, mer än någonsin tidigare.

Även i Malmö las spårvägen ner inför högertrafikomläggningen med undantag för en linje som fick leva några år till.

Det var historiska misstag som man då begick, både i Stockholm och i Malmö. Den busstrafik som ersatte spårvagnarna hade inte alls samma snabbhet eller konkurrenskraft gentemot bilen.

Senare har man i Stockholm försökt göra busstrafiken mer slagkraftig genom en halvhjärtad satsning på stomlinjer i innerstan. Ironiskt nog går linjerna i princip samma sträckor som spårvagnarna en gång gjorde.

Både i Stockholm, och nu även i Malmö, är man inne på att rätta till de historiska (och dyrköpta) misstagen från sextiotalet. Det är bra.

Annonser
Det här inlägget postades i 10717613, Kollektivtrafik, Miljö, Politik, Samhällsplanering, spårväg, Spårvägar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s