Amerikanska skratt

Okej. Jag är efter min tid. Men idag har jag kommit ifatt nuet lite mer.  Jag har sett det 21:a och sista avsnittet av första säsongen av den amerikanska TV-serien 30 Rock. På DVD.

I Sverige gömdes serien undan på TV4 plus. Därför lär inte så många andra heller ha upptäckt något av det roligaste som amerikansk TV producerat på senare år.

Själv brukar jag undvika amerikanska TV-komedier som jag ofta tycker är för gapiga, flabbiga och fyllda av extremt förutsägbara skämt. Den fällan har åtminstone inte den första säsongen av 30 Rock gått i. I USA går börjar den tredje säsongen sändas den här veckan, men på Amazon i Europa finns ännu inte säsong 2 att köpa. Gissa om jag väntar.

30 Rock har blivit en braksuccé i USA. Inte publikmässigt, men väl bland en mångfald kritiker och TV-proffs. Följaktligen har serien kammat hem rader av prestigefyllda utmärkelser flera år i rad. Hade det varit en biofilm hade 30 Rock fått drivor med Oscars.

Själva storyn utspelas bakom kulisserna på en fiktiv, direktsänd komediserie i USA: The Girlie Show. Titeln anspelar på TV-bolaget NBC:s högkvarter på 30 Rockefeller Plaza i New York. Storyn är rejält skruvad, och den största äran för framgångarna kan Tina Fey ta åt sig utan att skämmas. Hon har skapat serien, är en av dess producenter och spelar dessutom en av huvudrollerna.

Tina Fey får i min bok dessutom en extra guldstjärna för sin medverkan i ett annat amerikanskt TV-program, Saturday Night Live. Där har hon med en imponerande porträttlikhet och satanisk giftighet parodierat den republikanska vicepresidentkandidaten Sarah Palin (gud förbjude att hon någonsin kommer i närheten av Vita Huset, ens på tebjudning).

I 30 Rock spelar Tina Fey tillsammans med bl a Alec Baldwin och Tracy Jordan. Min egen favorit är dock den fiktiva showens allt-i-allo, vaktisen, springschasen och fixaren Kennth, spelad av i Sverige okände Jack McBrayer. På ett lysande sätt gestaltar han den genomhygglige killen från landet som gör allt för att göra alla lyckliga, hjälpa dem och ställa allt till rätta. Och som älskar TV, om än bara att vara en passopp, en pageboy.

Kolla också in en rad av de andra mindre rollerna. Min favorit är Josh Girard, spelad av Lonny Ross, även han okänd i Sverige.

För min egen del hamnar 30 Rock i samma favoritkategori som brittiska Coupling och Hustle. Eller, om man väljer att vrida klockan tillbaka några årtionden, som Yes Minister, Yes Prime Minister och ´Allo, ´Allo.

Det här inlägget postades i Komedier, Skådespelare, TV, TV-program. Bokmärk permalänken.

Kommentera

