Dags att organisera om

Bilden: Partnersamverkan för fördubblad kollektivtrafik: Från vänster: Lennart Hamnered, Sv Taxiförbundet, Anna Grönlund, Bussbranschens Riksförbund (BR), Charlotte Wäreborn Schultz, Svensk Kollektivtrafik och Peder Wadman, Branschföreningen Tågoperatörerna. På bilden saknas Gunilla Glasare, SKL.

Efter årsskiftet kommer Svensk Kollektivtrafik och Bussbranschens Riksförbund, BR, att presentera ett förslag till ett nytt koncept för 2010 års persontrafikmässa. Det ska bli spännande.

Även om Persontrafik i år blev större än någonsin har mässan tydliga brister. Den viktigaste är att den faktiskt inte riktigt gör skäl för namnet. Viktiga ingredienser saknas och mässan har inte tagit de helhetsgrepp på persontransporterna som måste till.

Här finns åtskilligt att lära av den franska motsvarigheten, Transports Publics, där man har mer av ett helhetsperspektiv på persontransporterna och där t ex cykeln har en självklar roll.

– Persontrafik 2010 måste spegla de förändringar som sker i samhället och i kollektivtrafikbranschen. Resenärernas behov förändras, myndigheter ses över, lagstiftningen moderniseras. Inom partnersamverkan för fördubblad kollektivtrafik diskuteras nya affärsmodeller, index och villkor, säger Charlotte Wäreborn Schultz , vd för trafikhuvudmännens organisation Svensk Kollektivtrafik på organisationens hemsida.

Det har hon rätt i. Vi behöver en stor, stark mässa för hela kollektivtrafiksektorn: buss, spårtrafik, taxi. I en ny mässa måste dessutom stadsplane- och stadsbyggnadsfrågor, samhällsplanering mm in – där läggs ju mycket av förutsättningarna för kollektivtrafiken.

På samma sätt måste man fråga sig om det är vettigt att ha en rad organisationer som representerar operatörerna inom kollektivtrafiken: BR, Taxiförbundet, Tågoperatörerna…

Alla är de en del av kollektivtrafiken. Men samtidigt är de organiserade efter de produktionsmedel de använder sig av, ungefär som ett forntida skråväsen. Och hur ska man komma bort från den produktionskultur som präglar branschen om man bygger organisationerna just på produktionskultur och produktionsmedel?

Så himla stor är faktiskt inte skillnaden mellan de utmaningar och uppgifter som exempelvis tågoperatörer och bussföretag står inför. Det är mer som förenar än som skiljer. Vi kommer dessutom mer och mer att få se samma operatörer spm är aktiva inom såväl busstrafik som spårtrafik och taxitrafik. Och färjor.

Lägg ner dagens BR, Tågpperatörer och Taxiförbund och bilda en ny operatörsorganisation med sektioner för specialfrågor och där även bussturismen får en egen sektion. På det sättet skapar man större slagkraft, frigör mer resurser och kan effektivare ta tillvara både medlemmarnas och kollektivtrafikens intressen.

Annonser
Det här inlägget postades i Branschorganisationer, Bussföretag, Järnvägar, Kollektivtrafik, Politik, Resor, Samhällsplanering, Spårvägar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s