Ibland är det svårt att argumentera för kollektivtrafiken

Jag äger ingen bil och vill inte göra det heller. Därför åker jag ofta kollektivt. Det är ibland lärorikt och stämmer stundtals också till eftertanke.

Sent på söndagskvällen kom jag till Arlanda från en utlandsresa. En gigantisk kö väntade vid taxihållplatsen med det sedvanliga kaoset framme vid själva stolpen.  För en ovan stackars utlänning måste hela systemet te sig obegripligt. Det ger desssutom besökare en dålig första bild av Sverige, för att inte tala om taxinäringen.

I t ex New York får den som vill ta en taxi från exempelvis Newarkflygplatsen (dit bl a SAS flyger) av en dispatcher ett papper i handen som talar om vad taxiresan ska kosta. Dispatchern behåller en kopia och noterar vart kunden ska åka. Ett smidigt och vattentätt system som byråkraterna på LFV borde ta efter.

För min del blev det flygbussen in. Jag måste medge att jag har skurit ner mitt flygbussresande en hel del sedan Veolia Transport tog över verksamheten. I vintras blev jag flera gånger stående på S:t Eriksplan och väntade förgäves på bussar som inte kom. Två gånger räddades jag då av taxi från att missa flyget. Det vill jag inte utsätta mig för igen. Det är varken bra för hjärta eller humör.

Sedan dess har turerna blivit färre och priserna högre. Hur det är med säkerhetstänkandet kan man fundera över. På min söndagstur in mot Stockholm fanns det både stående passagerare och bagage i mittgången i 110 knyck på motorvägen. Bussen var nämligen knökfull och lite till.

Då blir det inte särskilt trovärdigt när chauffören uppmanar dem som sitter att ta på sig säkerhetsbältet… De stående får väl då förvandlas till projektiler som avlossas genom frontrutan om det händer något.

Att sen bussåkarkulturen är usel kan knappast Veolia eller FAC lastas för. Trots en full buss vill en del personer absolut inte ta bort sitt handbagage från sittplatsen bredvid. Själv hamnade jag bredvid en herre som var nästan lika bred som han var lång, även om han knappast var ståtlig.

Han satt på snedden över en och en halv stol och hade placerat sin väska på stolen bredvid. En artig fråga om platsen var ledig möttes av en sur blick och en djup suck. Först när jag satte mig på hans dokumentportföj drog han undan den. Med en än djupare suck.

Ibland är det svårt att argumentera för kollektivresande i stället för bildito.

Det här inlägget postades i Bussföretag, busstrafik, Flyg, Kollektivtrafik, Resor, Stockholm. Bokmärk permalänken.

Kommentera

