Bussar och bränder

Igår inträffade en katastrofal bussbrand utanför Hannover i Tyskland. Tjugo personer miste livet. Orsaken var en cigarett som en tjuvrökande passagerare lämnat kvar på bussens toalett, som i sin tur var placerad intill den bakre utgången på turistbussen.

Därmed blockerades också den ena av bussens två dörrar. Här är ett nyhetsinslag från tysk TV om olyckan:

Händelsen är en allvarlig varningssignal för bussbolag, räddningstjänst och branschorganisationer, även här hemma. Visserligen har bussbränderna här visat en glädjande minskning under 2000-talet: En nergång på 70 procent från 2000 till 2007, enligt försäkringsbolaget Trygg–Hansa. Förklaringen ligger bl a i en årlig, obligatorisk brandskyddskontroll och krav på sprinklersystem i motorrummet på nya bussar.

Det hade dock inte hjälpt i det aktuella fallet.

Enligt Trygg-Hansa inträffade ”endast” 30 bussbränder under år 2006, men enligt facktidningen Bussbranschens kommande nummer är bussbränder vanligare än man tror. Utan att ha läst Bussbranschens artikel är jag böjd att hålla med. Mörkertalet är stort, i synnerhet när det gäller mindre bränder som släcks i tid. En enkel sökning på internet tyder också på att bränderna är många fler än vad som kommer till Trygg-Hansas kännedom.

Trots att bränderna minskat kraftigt under 2000-talet är de alldeles för många, i synnerhet med tanke på att antalet bussar i Sverige bara är drygt 13 000. Trygg-Hansas statistik tyder på att bortåt en buss på 400 drabbas av brand. I verkligheten är det nog snarare en buss på 300 eller 200.

Det är oacceptabelt. Att var 400:e personbil skulle fatta eld skulle ingen myndighet eller bilköpare godta. Men i en buss, där konsekvenserna kan bli mångdubbelt större…?

Oftast är det inte heller gamla rishögar som brinner utan nya, eller ganska nya bussar.

Lägg till det att när en brand väl har börjat kan en övertändning ske mycket snabbt.

Kombinera det sedan med att räddningstjänsten i mycket stora delar av Sverige sköts av deltidsbrandkårer.

Det innebär att det tar fem minuter eller mer efter att räddningstjänsten har fått larmet innan den första brandbilen rullar ut från stationen. Redan då kan bussen vara  övertänd. Men innan räddningstjänsten har nåtts av larmet har det gått en stund för SOS Alarm att hantera saken. Räddningsverkets tidning Sirenen redovisar i sitt senaste nummer skrämmande siffror på hur larm ofta fördröjs många livsviktiga minuter av SOS Alarms hantering. Sen har vi räddningstjänstens framkörningstid…

Därför måste högsta brandsäkerhet i bussar vara en självklar prioritet. Sprinklers/brandvarnare på busstoaletter borde vara ett lagkrav. Urymningsövningar och krishanteringsövningar självklara för bussföretag. Och så vidare.

Tyvärr är det ju så att det bara är en tidsfråga innan katastrofen i Tyskland upprepas i Sverige. Vilken beredskap har då svenska bussbolag och svensk bussbransch?

Annonser
Det här inlägget postades i Bränder, Bussföretag, busstrafik, Kollektivtrafik, Resor, Trafiksäkerhet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s