På fel spår i Göteborg

got1

Idag, fredag, är infrastrukturminister Åsa Torstensson i Göteborg för att diskutera infrastruktur med Banverket, Vägverket och Länsstyrelsen. Det finns onekligen en hel del att tala om.

Lagom till mötet har tidningen Miljöaktuellt i sitt senaste nummer granskat trafikpolitik, infrastruktur och klimatmål i Göteborg. Granskningen innebär en rejäl sågning av hur regeringen tänker om trafiken i landets andra stad.

Man konstaterar att staden får dålig draghjälp för att nå sina mål om en 30-procentig minskning av koldioxidutsläppen till 2030. Regeringen väljer att satsa tre gånger så mycket på vägar än på järnvägar och vill på lite längre sikt avskaffa statsbidraget till investeringar i pendeltåg och spårvagnar.

Inom parentes kan man konstatera att situationen i Storstockholm är liknande. Förbifart Stockholm, som kommer att alstra enormt mycket mer biltrafik, har blivit en helig ko för regeringen i ett läge där man har en historisk chans att lägga om kursen i trafikpolitiken till något som håller långsiktigt.

– Närtidssatsningen från regeringen bygger på tio år gamla planer som inte hunnit med utvecklingen. Den bygger på ett gammalt tänkande med låga oljepriser och bilen i centrum, lyder domen från miljöchefen Anders Roth på Trafikkontoret i Göteborg.

Han konstaterar att glappet mellan ord och handling i klimatpolitiken är stort.

Idag är Göteborg sämst i klassen av landets storstäder när det gäller kollektivtrafiken. Bara 24 procent av resorna sker med kollektivtrafiken. I Skåne är det 30 procent. I Stockholm över 40 procent. Samtidigt lider Göteborg av svåra problem med utsläpp från vägtrafiken. Men fru Torstensson satsar mest på just vägtrafiken.

Och stadsplaneringen fortsätter efter principer från en svunnen tid. I stadsdelen Angered vill staden bygga småhus på ett sätt som blir svårt att försörja med kollektivtrafik. Samtidigt planeras två p-platser per bostad in.

Miljönämnden har nu stoppat detaljplanen. Gissa vem som kommer att vinna i längden!

Miljöaktuellt har blivit en allt mer intressant tidning för den som arbetar med, eller bara är intresserad av kollektivtrafik, trafikpolitik, stadsplanering och miljö. Både i papperstidningen och på nätet.

Annonser
Det här inlägget postades i Göteborg, Järnvägar, Kollektivtrafik, Miljö, Politik, Resor, Samhällsplanering, Spårvägar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s