Resor, mobila tjänster och en stor suck

Hur mogna att möta framtiden är egentligen företagen inom svensk kollektivtrafik, bussresbransch och svensk resebransch i stort?

Märklig fråga, kanske ni tycker.

Nja, själv har jag haft fem hektiska dagar med jobb i såväl Berlin som London. Det har fått mig att undra.

På World Travel Market i London kunde jag lyssna på ett spännande seminarium om hur den mobila tekniken de närmaste åren radikalt kommer att förändra resebranschen. De nya, smarta mobiltelefonerna kommer att innebära en mer genomgripande förändring för resebranschen än internets genombrott, hävdade flera experter. Flygjätten British Airways utvecklingschef för mobila tjänster  Chris Carmichael hävdade med eftertryck att Apples iPhone har lagt grunden till en revolution när det gäller de mobila tjänsterna.

Avgörande är iPhones stora användarvänlighet där allt bygger på vanligt, logiskt mänskligt tänkande, kombinerat med att Apple har öppnat iPhone för applikationer från i stort sett vem som helst, bara de klarar säkerhetskraven. Själv är Carmichael ju av naturliga skäl ordentligt tekniksavvy, men konstaterade att det var en enorm skillnad.

”IPhone ger hela marknaden en väldig kick. För ett år sen, när jag hade min andra telefon, var det väldigt komplicerat att utnyttja de mobila tjänsterna”, förklarade han och utgick från att alla förstod vilken smartphone han talade om.

BA har följaktligen först av de stora flygbolagen utvecklat en applikation för iPhone. Den laddas nu ner av 3000 användare om dagen.

Men inom bussresebranschen är de flesta hemsidor alltjämt rätt primitiva skapelser, ofta utan ens en bokningsfunktion, samtidigt som internationella undersökningar visar att kundernas krav på reseföretagens hemsidor hela tiden ökar. Om det kommer jag att skriva i det första numret av den nya facktidningen för svensk resebransch, TTS – Travel & Tourism Scandinavia. Ute den 28 november, om allt går som det ska.

boardingkortFrån Berlin till London checkade jag in och fick mitt boardingkort med streckkod och allt till mobilen (självklart en iPhone, men det funkar också med andra telefoner). Sen var det bara att läsa av koden vid gaten. Inga SMS à la SAS eller svensk kollektivtrafiks SMS-biljetter. Här var det moderna grejer med en mycket hög säkerhet mot fusk.

Inom svensk kollektivtrafik finns bara en testversion för iPhone från SL att tillgå än så länge. Fortfarande tycks man på de flesta håll inom kollektivtrafiken tänka mest i banor av SMS och Wap när det gäller information via mobilen.

Å andra sidan är man nog betydligt klokare än lokaltrafiken i Berlin, BVG, som har reagerat surt på att en entusiastisk privat applikationsutvecklare har skapat en gratis reseplanerare som applikation för iPhone.

I stället för att ta grabben i famn och inleda samarbete har BVG satt upp kalla handen och förklarat att upphovsrätten till deras tidtabeller och kartor minsann är deras egen och inte får användas på det här sättet.

Suck.

Annonser
Det här inlägget postades i Apple, Berlin, Bussföretag, iPhone, IT, Kollektivtrafik, Resor, Teknik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s