Bussar som brinner

går morse var det dags igen. Ännu en bussbrand i Sverige – i det här fallet var det en av de gasdrivna stadsbussarna i Helsingborg.

Det var inte länge sen sist. Häromdagen brann en ledbuss i Lund. Den bild jag har sett av bussen visar att branden har brutit ut vid det mellersta hjulparet, på bussens vänstra sida.

I september brann en av X-trafiks bussar i Söderhamn, liksom en buss i Hässleholm.

Så här kan det inte fortsätta. Det är helt nödvändigt att bussbranschen och trafiksäkerhetsmyndigheterna agerar snabbt för att öka brandsäkerheten i bussarna.

Från Tommie Vesterlund på Bussbranschens Riksförbund, BR, fick jag häromdagen information om att man arbetar både internationellt och nationellt med frågan. Nya krav kommer att läggas in i BR:s säkerhetsprogram för åren 2009 – 2012. Programmet lanseras vid årsskiftet.

Förutom mer allmänna krav vill BR ha in krav på effektiva och tillgängliga nödutrymningsvägar.

exitEn självklarhet, kan man tycka. Men icke här. I Storbritannien finns det riktiga nödutgångar på bussarna. Varför har tillverkare och bussbolag ansett att det inte behövs här i Sverige?

Nödhammare ska avvecklas, vill BR. Det är en vettig anpassning till verkligheten. De är ju ändå oftast stulna. Finns de kvar är det tveksamt om de gör någon nytta.

Om en buss går av vägen lägger den sig nästan alltid på höger sida så att dörrarna blockeras. Om bussen då börjar brinna är sidorutorna den enda utrymningsvägen. Tänk er själva en grupp äldre människor som försöker klättra på busstolarna och sedan har kraft att knacka ut rutor som sitter ovanför dem, 2,5 meter över det som utgör den välta bussens golv…

Busskarossen bör, skriver Tommie Vesterlund, märkas upp för räddningstjänsten för att underlätta håltagning och evakuering.

Bra. En sådan märkning finns på trafikflygplan. Men märkligt nog ännu inte på bussar. Samtidigt har de flesta räddningstjänster ganska dåliga kunskaper om var man kan ta sig in i en buss om dörrarna inte går att använda.

Bland de krav som BR vill ställa är också brandvarnare i utrymmen som inte kan övervakas med ögonen, t ex busstoaletter. Om katastrofbussen i Tyskland härom veckan hade haft brandvarnare på toaletten hade troligen 20 människor levt idag. Nu är de döda.

Dessutom vill BR att en kontinuerlig brandskyddskontroll och evakueringsövningar genomförs.

Det är också utmärkt.

Sen gäller det för tillverkarna att se till att deras bussar, ofta nya, faktiskt är konstruerade så att de inte brinner i den omfattnings som nu sker.

Annonser
Det här inlägget postades i Branschorganisationer, Bränder, Bussföretag, busstrafik, Trafiksäkerhet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s