Volvo och Saab på en annan planet

volvo

Titta på bilden här ovan. Den tog jag i Visby under politikerveckan i Almedalen förra året. I all sin enkelhet förklarar den väldigt mycket av dagens kris för Volvo och Saab. Den visar nämligen hur usel koll på omvärlden Volvos ledning har haft på omvärlden och omvärldsförändringarna.

För att visa upp sig för politiker och opinionsbildare i juli förra året ställde Volvo upp med en monter där man ställde ut en SUV (!), kringgärdad av skyltar som talade om miljöanpassning. Det var bara arton månader sen.

Nu håller det mesta på att gå åt skogen med de svenska biltillverkarna. Försäljningen rasar katastrofalt, och det går inte bara att skylla ifrån sig på finanskris och lågkonjunktur. Grundproblemet ligger i att företagsledningen på Volvo personvagnar alldeles för länge har hållit fast vid att producera bilar som helt legat i ofas med tidens krav.

Både Volvos och Saabs försäljning i Europa rasar därför nu mycket mer än bilförsäljningen i allmänhet. Totalt sjönk försäljningen av nya bilar i Europa i oktober med 14,5 procent, jämfört med samma tid förra året. Men Volvos försäljning föll med 31,6 procent i oktober och Saab föll med 27,7 procent. Raset för de svenska biltillverkarna är alltså dubbelt så stort som för bilindustrin i allmänhet.

Fortsätter det så här kommer snart ingen att vilja betala för en svensk bil.Viktiga förklaringar är oljepriser och miljö. Både Volvo och Saab tillhör nämligen de riktigt dåliga nybilsalternativen i de avseendena. De är stora, tunga, bränsleslukande och pumpar ut koldioxid i luften.

Idag går miljöminister Andreas Carlgren ut medbudskapet att han vill höja koldioxidskattenför bilar som pruttar ut mycket växthusgaser – i och för sig en riktig linje. Den som skitar ner mest ska betala mest.  Trovärdigheten i utspelet kan däremot diskuteras. Carlgren har ju tidigare gärna agerat bilkramare och han vill ju med sina regeringskamrater satsa på en trafikalstrande motorväg väster om Stockholm.

Men om man nu väljer att tro på Carlgrens utspel och att han får regeringskompisarna med sig blir det tufft för Volvo och Saab. Som ett riktmärke för vad som kan klassas som ”miljöbil”, dvs en mindre miljöskadlig bil, anger han 120 gram koldioxid per kilometer som riktmärke. Fast anbvill ju inte riktigt binda sig för nivån.

Det blir tufft för Volvo och Saab. Med ett enda undantag klarar nämligen inga svensktillverkade personbilar den gränsen och de flesta modeller ligger långt från gränsen.

Redan har både Volvo och Saab börjat sjunga de förutsägbara klagovisorna. klagovisorna.

” Just nu är det viktigt för regeringen att den funderar på arbetstillfällen”, säger Saab Automobiles Anna Petré till Sveriges Television. I USA talas det redan om att staten ska pumpa in enorma pengar i den risande  bilindustrin.

Principen är densamma som för de bankdirektörer och finansmän som har spelat bort drivor av andras pengar – om vi är inkompetenta får väl andra betala notan.

Det kan inte vara rimligt att skattebetalarna direkt, eller genom miljöskador ska betala notan för företagsledningars inkompetens eller allmänna oförmåga till ledarskap. Ett minimikrav måste vara att sådana företagsledningar ska bort om staten ska hjälpa deras företag. Och de ska bort utan fallskärmar, mångmiljonpensioner eller höga löner.

De har ju inte klarat sin grundläggande uppgift i en marknadsekonomi utan verkar ha levt på en annan planet.

Annonser
Det här inlägget postades i Bilförsäljning, Biltillverkare, Miljö, Politik, Saab, Teknik, Volvo. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s