Lyckat trafikkaos pga starkt varumärke

hamngatan1

Söndagförmiddag i november på Hamngatan i Stockholm.

En söndagförmiddag i november brukar Stockholms gator inte präglas av någon trängsel. I synnerhet inte om vädret är kallt, grått och blåsigt, som den här söndagen. Men tjugo i tolv var det omöjligt för fotgängare att ta sig fram på Hamngatan, förbi det stora varuhuset.

Sammanbrott i tunnelbanan? Strejk bland bussförarna? Eller…?

Icke. Resultatet av en ovanligt framgångsrik marknadsföring.

Klockan 12 skulle nämligen skynkena framför NK:s skyltfönster falla. Det var orsaken till att gatan framför varuhuset redan tjugo minuter tidigare var knökfull med människor. Och ändå finns julskyltningen kvar en bit in på nyåret.

Tala om lyckad marknadsföring! Många hundra människor ställer sig att huttra på gatan bara för att vara bland de första som ser julskyltningen. Och den är ju i sin tur ett medel för att locka människor till varuhuset. Man har alltså lyckats med att göra marknadsföringen till en attraktion i sig, vilket onekligen är ett starkt varumärkesbyggande.

Av detta borde andra företag och branscher kunna lära sig något. Då kanske vi skulle ha mer julstämning i våra städer, mer julfirande och mindre kriskänsla.

Kommersiellt? javisst. Men kul.

Annonser
Det här inlägget postades i Jul, Marknadsföring, Stockholm. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s