Storstilat projekt går i graven. Spårbilssatsning kör in i stoppbock.

För ett år sen talades det mycket i Jämtland om Björntanden. Framtidstron bubblade i såväl Östersund som i landskapet. Turistnäringen gnuggade händerna.

På Frösöberget skulle det byggas storhotell, konferensanläggning och en arena för 3 000 personer, allt designat av arkitekten Gert Wingårdh. Det är samme man som ligger bakom skräckbygget Clarion Sign Hotel vid Norra Bantorget i Stockholm – en byggnad som drabbats av hybris och slår sönder hela skalan kring torget, samtidigt som den ser ut som en gigantisk, grundstött supertanker som brutits av på mitten.

Nu är det kört för Björntanden. Det blir inget av med satsningen. De privata finansiärerna bakom projektet har sett sina plånböcker bli tunnare i takt med att finanskrisen har utvecklats.

Det är trist. Östersund och Jämtland hade mått bra av Björntanden.

podcarNär jag tittar närmare på projektet upptäcker jag en del märkligheter i dess periferi. Att Östersunds kommun skulle stå för infrastrukturen är väl inte mycket att säga om. Mer anmärkningsvärt är spelet kring hur anläggningen skulle försörjas med kollektivtrafik, där huvudspåret har varit spårbilar.

Länstrafiken i Jämtland har således satsat drygt 4 miljoner på att fundera över hur folk ska komma från Östersunds järnvägsstation till Björntanden. Dessutom har man lyckats kapa åt sig lika mycket från EU. Det gör totalt 8,3 miljoner. Det är väldigt mycket pengar för att tänka till hur man ska kunna transportera människor från punkt A till punkt B. Men det kan vara värt att fundera på om ett länstrafikbolag, som annars har en pressad ekonomi, ska satsa pengar på den här typen av ”forskning”.

Spårbilar har funnits i årtionden. Ingenstans har de blivit någon stor framgång och ersatt mer konventionell kollektivtrafik. I synnerhet inte när det gäller att på kort tid transportera många människor mellan två punkter som det här är fråga om. Då funkar vanliga masstransportmedel bäst.

Men det finns en oerhört aktiv spårbilslobby i Sverige idag. Under flera år har man rest runt i landet, hållit seminarier och skaffat sig stor medial uppmärksamhet som ”framtidens transportmedel”. Och man har lyckats behålla sin futuristiska image, trots att spårbilen alltså har funnits länge.

En del politiker har också låtit sig bedåras. Bland annat i Östersund. Så sent som i somras skrev Länstidningen i Östersund en lång artikel om hur projektet att införa spårbilar i staden ”hade gått in i nästa fas”. Enda problemet var finansieringen…

Bakom spårbilskampanjerna står något som tjusigt kallar sig Institute for Sustainable Transportation med adress vid Mariatorget i Stockholm. Namnet till trots är det en ren lobbyorganisation. Det skulle onekligen vara intressant att veta vem som ligger bakom och hur verksamheten finansieras.

Annonser
Det här inlägget postades i Östersund, Kollektivtrafik, Podcars, Politik, Samhällsplanering, Spårbilar, Teknik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s