Framtiden avgörs i Poznan

Denna måndag, den 1 december, inleds den stora FN-konferensen om klimatförändringarna i Poznan, Polen. Under nästan två veckor ska delegaterna förbereda FN;s miljökonferens i Köpenhamn nästa år.

Konferensen äger rum mot en dyster bakgrund. FN:s sekretariat för klimatförändringar konstaterade härom veckan att utsläppen av växthusgaser från de industrialiserade länderna fortsätter att öka. Från år 2000 till år 2006 ökade utsläppen med 2,3 procent. Utvecklingen går alltså åt fel håll, samtidigt som tiden håller på att rinna ut.

Utgångsläget för Poznankonferensen kunde följaktligen vara bättre. Global lågkonjunktur och finanskris bäddar dessutom för att klimatfrågorna knuffas åt sidan och får lämna plats för mer kortsiktiga problem.

Se bara på bilindustrin, som nu skriker på statlig hjälp efter att själv ha satt sig i en situation där man tillverkar bilar som marknaden inte efterfrågar och inte vill betala för – och som dessutom ofta är veritabla klimatbovar.  Bland de sämsta i klassen återfinns svenska Volvo och Saab med sina bränsleslukande koldioxidpruttande produkter.

Bilindustrins situation liknar den som ett av den svenska industrins flaggskepp en gång manövrerade sig själv in i.

snurraKommer någon ihåg Facit i Åtvidaberg? Det började som AB Åtvidabergs Industrier, ett litet familjeföretag som i början av 1960-talet  hade vuxit till en världskoncern med dotterbolag i över 100 länder och med 8000 anställda.

1965 bytte man namn till Facit AB.  Produktionen bestod av mekaniska kontorsmaskiner, med den världsberömda räknesnurran (bilden) som flaggskepp. Höjdpunkten i företagets historia kom 1970. Antalet anställda i koncernen hade då vuxit till 14 000. Redan ett år senare började man få ekonomiska problem, då de billigare och enklare elektroniska räknarna från Japan började slå undan grunden för de mekaniska kontorsmaskinerna.

Sen gick det käpprakt åt skogen. Man hade helt missat marknaden, ungefär som stora delar av bilindustrin nu har gjort. Trots att Facit gav sig på datortillverkning hann man aldrig ifatt. Facit likviderades slutligen 1998.

Nu ropar alltså bilindustrin på pengar för att skattebetalarna ska fixa deras överlevnad. Men bilindustrins kris är bara ett av de inslag i den allmänna ekonomiska krisen som hotar att knuffa miljö- och klimatfrågorna i bakgrunden.

En, om än begränsad, del av lösningen på klimathotet utgörs av kollektivtrafiken – en bransch som nu har blivit en politisk gullegris av första ordningen. Men vi får väl se vad som händer med kärleken när finansmarknad och bilindustri tillsammans med andra nu slåss om de skattepengar som krymper i krisens spår.

Tänk bara, vilka satsningar på kollektivtrafiken man skulle kunna åstadkomma med  en bråkdel av de miljarder som av allt att döma kommer att satsas på bilindustrin…

I Poznan spelar också kollektivtrafiken en diskret roll.

Det är beklagligt. För de närmaste veckorna i Poznan blir viktiga för allas vår framtid.

Annonser
Det här inlägget postades i FN, Klimatförändringar, Kollektivtrafik, Miljö, Politik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s