Ej i trafik – Bussförarbrist och en bransch med problem

ejitrafik

En syn som hotar när ingen finns att sätta bakom ratten.

I lördags medverkade Anna Grönlund, förbundsdirektör i Bussbranschens Riksförbund, i Rapport. Där upprepade hon branschens återkommande krav på att körkortsåldern för bussförare ska sänkas till 18 år.

Resonemanget bakom kraven är både logiska och rimliga. Idag går det inte att i gymnasiet utbilda sig till bussförare och sedan, när plugget är klart, börja jobba med det man har utbildat sig till. Istället ska de ungdomar som vill bli bussförare tvingas ut i andra yrken under några år, i väntan på att de blir tillräckligt gamla. Sen är det naturligtvis inte många som återvänder till bussföraryrket.

Anna Grönlunds medverkan i Rapport var naturligtvis väl tajmad. Om några veckor ska körkortsutredningen lägga fram sina förslag, och det är tveksamt om utredningen vill sänka körkortsåldern för buss. BR-chefens framträdande i svensk TV:s största nyhetsprogram kan vara det sista halmstrå som branschen har att påverka utredningsresultatet.

Sakskälen för att säga nej till att låta 18-åringar köra buss är, såvitt jag kunnat se och höra, skäligen tunna. Motståndet kommer främst från medelålders och äldre personer. Men de glömmer att dagens 18-åringar är mycket mognare än de själva var när de var arton.

Vad det handlar om är också att låta de yngsta förarna köra lokal trafik, alltså inte ge sig ut på krävande långresor (något som nog inget bussbolag skulle våga, ens om de fick).

I lokaltrafiken kan 18-åringarnas ålder t o m vara en fördel. Många av passagerarna är ju barn och ungdomar, som har mycket lättare att kommunicera med en artonåring som talar deras språk än med en aldrig så duktig 50-åring.

I Finland får 18-åringar köra buss, och där är erfarenheterna övervägande positiva. Och någon större skillnad mellan svenska och finska 18-åringar bakom ratten är svåra att tro på. Det skulle i så fall vara till finnarnas nackdel,  eftersom landets befolkning har rallysporten i blodet… Men det märks knappast när man åker buss i Finland.

Idag fattas det 2500 bussförare i Sverige.

Till stor del kommer branschens personalkris att räddas av lågkonjunkturen och den snabbt stigande arbetslösheten. Dels kommer rekyrteringsunderlaget till bussföraryrket att vidgas, dels kommer avgångarna från yrket att bromsas av läget på arbetsmarknaden. Dessutom kommer efterfrågan på bussresor att tyglas, eftersom arbetslösa människor inte behöver pendla till jobbet.

Men när konjunkturen vänder uppåt riskerar bussbranschen att sitta i en sämre sits än någonsin när det gäller tillgången på förare. Peroblemet är branschens eget.

Det är inte i första hand på grund av åldersgränsen för busskort som det idag saknas förare bakom bussrattarna. Det är inte heller i första hand en lönefråga.

Orsaken får i stället sökas hos bussföretagen själva, som arbetsgivare. Man har helt enkelt inte lyckats åstadkomma anställningsvillkor som lockar: obekväma arbetstider, många konflikt- och hotsituationer, svårigheter att kombinera yrket med ett normalt familjeliv osv. Men man har också varit dålig på att ta emot och utbilda invandrare, eller att erbjuda tjänster som passar olika grupper som inte vill jobba heltid och i skift.

Så länge bussbranschen inte på allvar tacklar arbetsvillkor och arbetsmiljö kommer man aldrig att locka tillräckligt många unga människor till bussföraryrket. I synnerhet inte en stark konjunktur. Men det är naturligtvis problem som varken BR eller bussföretagen kommer att söka utrymme för att tala om i Rapport.

Och ändå är det så: branschens problem är inte i grunden andras fel.

Annonser
Det här inlägget postades i Branschorganisationer, Bussförare, Bussföretag, busstrafik, Kollektivtrafik, TV-program. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s