Volvo, Saab och miljarderna

Idag presenterade regeringen ett stödpaket på 28 miljarder för att rädda svensk bilindustri.

Å ena sidan är det begripligt att så sker – fordonsindustrin har en enorm betydelse för sysselsättningen i Sverige och för hela den svenska ekonomin. Men å andra sidan väcker satsningen viktiga frågor.

– Bilindustrin har fel bilar i förhållande till vad konsumenterna efterfrågar, sa näringsminister Maud Olofsson på presskonferensen där satsningen presenterades.

Pengarna ska satsas på framtida utveckling av bilar. Ett av målen är att minska utsläppen, framhöll hon.

Samtidigt förklarade finansminister Anders Borg att det inte handlade om subventioner till bilindustrins löpande verksamhet.

–  Vi kommer att utöva betydande makt över hur pengarna används. Det ska säkra en utveckling och omställning, betonade han.

Hur man än ser saken är satsningen på fordonsindustrin ytterligare ett intressant exempel på att det är OK för en företagsledning att manifestera en oförmåga att klara sin mest grundläggande uppgift – att säkra lönsamhet genom att producera varor och tjänster som marknaden vill ha. Och att sedan springa och rycka finansministern i kavajärmen. Samma sak har vi tidigare sett i finanssektorn.

”Vanliga” företag kan inte göra så. Dels har de inte kanalerna in i maktens korridorer, dels skulle ministern bara ruska lite på ärmen för att slippa tiggarna. Bara de som är riktigt stora losers kan få honom attplocka fram lädret.

Det borde vara läge att sätta upp ett krav för stödet till både fordonsindustrin och finanssektorn, nämligen att de företagsledare som så kapitalt har visat sin oförmåga att se vad som sker i nuet och framtiden, omedelbart kopplas bort från sina arbetsuppgifter och ersätts med andra människor med kunskaper och värderingar som ligger i tiden.

Det handlar alltså inte om att bestraffa misslyckade chefer. Utan om att ersätta dem med mer kompetenta personer.

Ge dem gärna nya jobb i produktionen. Men utan bonusar och avgångsvederlag. Det har de inte förtjänat.

Det långsiktigt mest intressanta i regeringens paket för fordonsindustrin är att skapa ett nytt aktiebolag som är inriktat på forskning och utveckling.

En rejäl del av verksamheten bör satsas på att utveckla attraktiva kollektivtrafiksystem, utan att man för den skull börjar pytsa ut pengar till kuriosaprojekt som spårtaxi eller duospårvägar på den östgötska landsbygden.  För även om fodonsindustrin lyckas utveckla betydligt mindre miljöskadliga bilar finns det starka argument för kollektivtrafiken: stadsbyggnad, arealanvändning, energieffektivitet osv.

Vi har i Sverige goda förutsättningar för att bli världsledande inom området, trots att svensk kollektivtrafik idag inte alltid är något att yvas över. Låt oss ta chansen och utveckla en verklig framtidsnäring!

Annonser
Det här inlägget postades i Bilförsäljning, Biltillverkare, Forskning, Järnvägar, Kollektivtrafik, Samhällsplanering, Stockholm. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s