Upptäckta: Sugarplum Fairy

sugarplum-fairy

Hittades i Karibien. Foto: Emma-Rockfoto.

Jag får väl skylla på en övermättnad som skulle fått figurerna i Fellinis Brakfesten att framstå som extrema anorektiker. Inte fysiskt förstås, men musikaliskt.

Under något årtionde jobbade jag med musik nästan hela min vakna tid. När jag sen slutade var jag så mätt att jag under en rad år knappt ville höra en ton. Det börjar ändra sig nu.

Detta skrivet som en förklaring till att jag först nu, och helt plötsligt, på gamla dar har blivit fullständigt charmad av Sugarplum Fairys album The Wild One som kom ut i slutet av augusti. Så kan det gå när man under en utlandsresa surfar runt på iTunes.

Därmed bekräftar jag det som en av medlemmarna i Sugarplum Fairy, Victor Norén,  säger i en intervju i SvD i juni:

”Något av det bästa med den digitala musikrevolutionen är att skivorna får mycket längre livslängd, man blir ständigt aktuell. Ett fan kan upptäcka oss när som helst, vi behöver inte ha en ny platta ute eller bli spelade på radio. En annan rolig sak är att vi får fans i hela världen – någon från Ukraina kan skriva till oss och bjuda in oss att spela.”

Själv fastnade jag för Sugarplum Fairy i Karibien, även om jag för några år sen också gärna lyssnade på deras Sweet Jackie. Men nu är det The Wild One från Borlängegrabbarna som gäller.  Självfallet förstasingeln The Escapologist, men den kompletteras av en hel rad popdängor. Inte alla är perfekta, men vilket album är till hundra procent toppen?

Och så måste jag erkänna att jag är väldigt förtjust i Sugarplum Fairys version av Hollies gamla hit Bus Stop. Jag, som för det mesta avskyr covers, för att inte tala om alla dessa coverband som dyker upp på alla företags- och organisationsfester. Videon är ingen höjdare. Men låten är bra. Och väldigt charmig när Sugarplum Fairy gör den.

Det här inlägget postades i Bus Stop, Musik, Pop, Sugarplum Fairy. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Upptäckta: Sugarplum Fairy

  1. Sara skriver:

    Hej!

    Sugarplum Fairy spela på New Generation Festival den 9:e maj på
    Klubben/Fryshuser i Stockholm. Kom dit!

    MVH Sara

Kommentera

