Inget att vänta på, Åsa

torstensson

Infrastrukturminister Åsa Torstensson invigde 30-försöket i Linköping i fjol höst och fick en T-shirt som minne. Nu är det dags att plocka fram den.

En majoritet av politikerna i riksdagens trafikutskott vill att regeringen lägger förslag om att bilister ska tvingas att sänka farten till 30 km/tim när de passerar en hållplats dr en skolbuss har stannat för att släppa av eller på passagerare, rapporterar Svenska Dagbladet på måndagen. Signalen till andra trafikanter är en blinkande 30-skylt fram och bak på skolbussen.

Det är en utmärkt idé med en sådan lag.

Forskare på Väg- och transportforskningsinstitutet (VTI) konstaterar att de försök med en sådan 30-gräns som har gjorts på olika håll i landet får man en rejäl hastighetssänkning. Inte minst gäller det mötande trafik som ofta orsakar de svåraste olyckorna.

I fjol inleddes ett försök med 30-gräns på några skolbusslinjer i Linköping. Resultatet: Bilisterna sänkte medelhastigheten med 16 km/tim när de passerade bussen bakigrån. Mötande bilister sänkte hastigheten med 11 km/tim.

Sånt räddar liv och minskar personskadorna på barnen. Det borde räcka för infrastrukturminister Åsa Torstensson för att agera snabbt. Till skillnad från trafikutskottet kan ju hon och regeringen lägga fram lagförslag.

Jag var själv med när hon invigde Linköpingsförsöket. Då framhöll Åsa Torstensson med eftertryck att de två viktigaste trafiksäkerhetsåtgärderna var att få bort de onyktra bilförarna och få ner hastigheten på våra vägar. Kort senare stoppade hon, ologiskt nog,  planerna på en lag om alkolås i alla nya personbilar. Därför är det ytterst oroande att hon nu ligger lågt med sitt ställningstagande om 30-gränsen när man passerar en skolbuss på hållplats.

Det är väl inget att vänta på.

Annonser
Det här inlägget postades i Åsa Torstensson, busstrafik, Lagstiftning, Linköping, Skolskjutsar, Trafiksäkerhet. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Inget att vänta på, Åsa

  1. Kjell Rydblom skriver:

    Hej Ulo!
    Självklart ska den här lagen genomföras så fort som möjligt sedan får man ju också hoppas att den även gäller alla de turer med linjetrafiken som är skolskjutsar som har blivit linjelagda.
    I dag blir fler och fler skolskjutsar integrerade med linjetrafien och då undrar man ju vad är det som gäller.
    Vi har massvis med linjeturer som tidiigare var rena skolskjutar där man tillåter stående passagerare och inte har krav på bälten eller skolskyltar och man kan ju undra om barnens säkerhet är mindre värd om de åker med en linjelagd skoltur eller med en skolbuss.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s