Sanningens dag närmar sig

nottingham-1

I Storbritannien är busstrafiken avreglerad sedan drygt 20 år, utom i London. Ett av de privata företag som har vuxit sig stora på sin hemmaplan är Trent Barton som kör förortstrafik i Nottingham. Företaget har vunnit flera kvalitetspriser.

nottingham2

Men även det kommunägda bussbolaget i Nottingham har utvecklats och blivit väldigt marknadsorienterat och innovativt som en följd av avreglering och konkurrens.

För mer än tjugo år sen avreglerades busstrafiken i Storbritannien utanför London. Innan dess dominerades kollektivtrafiken med buss av samhällsägda företag. Nu finns få av dessa kvar – och de som har överlevt har satsat stenhårt på produktutveckling och marknadsorientering. Flera av dem, som Nottingham City Transport eller Lothian Buses i Edinburgh tillhör de bästa bussföretagen i Storbritannien.

Den 19 februari får vi veta vart vindarna blåser i Sverige.

Då håller den statliga utredningen om en ny kollektivtrafiklag ett seminarium i Stockholm. På programmet står punkter som en ny modell för ett öppnare marknadstillträde till den lokala och regionala kollektivtrafiken, vilka konsekvenser det får och hur beredd och mogen branschen är.

Ska vi gissa att oron är stor? En hel del trafikhuvudmän ser säkert en öppnare marknad som ett växande hot mot den egna makten. Få är de som gillar att deras existensberättigande ifrågasätts.

Minst lika intressant är det hur storföretagen i svensk kollektivtrafik kommer att ställa sig. Kommer de att vilja fortsätta på den inslagna vägen med upphandlingar så sällan som möjligt och att mellan upphandlingarna slippa konkurrens och marknadstryck? Eller kommer de att agera som riktiga entreprenörer på en fri marknad?

Visst – även en marknadsekonomi måste ha sina regleringar – om inte så för att undvika ett kaos som det brittiska och som följde under ett antal år efter avregleringen av busstrafiken i Storbritannien.

Men vi kan lära oss av de brittiska erfarenheterna. Modern teknik med smarta kort gör t ex att ett antal konkurrerande trafikföretag kan ha ett gemensamt biljettsystem, även om man har individuella taxesystem. Och i Storbritannien var konkurrensmyndigheterna bidragande till kaoset eftersom man under många år inte tillät något form av samordningar mellan olika bussföretag, oavsett om de hade gynnat resenärerna.

En öppnare marknad för kollektivtrafiken skapar också möjligheter för nya aktörer att komma in på marknaden. Det kan vara små privata bussföretag som har korta beslutsvägar och stor kreativitet och därmed kan växa sig större. Och det kan vara utländska aktörer som trivs bäst på en riktig marknad, som t ex brittiska Stagecoach som på hemmaplan under senare år har vunnit rader av kvalitets- och innovationspriser.

För BR är situationen delikat. Ska man välja en linje som värnar de befintliga storföretagen eller ska man välja en linje som öppnar dörrarna för en utveckling av branschen på ett helt nytt sätt?

Själv hoppas jag på det senare men befarar det förstämnda.

Utredningsmannen Ulf Lundin uppger själv på utredningens hemsida att han i första hand skissar på ett alternativ som siktar på en ganska långtgående avreglering.

Jag kommer självklart att vara på plats på seminariet.

Annonser
Det här inlägget postades i BR, Branschorganisationer, Bussbranschens Riksförbund, Bussföretag, busstrafik, Kollektivtrafik, Resenär, Resor, trafikpolitik och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s