Jeff Koons i Berlin

balloon-dog

Balloon Dog (yellow) på Metropolitan Museum of Art i New York.

Yipeeee!

I början av februari ska jag ett par dagar till Berlin och jag har just sett att jag får chansen att se en utställning som jag trodde jag ohjälpligt hade missat.

diamond-berlinSenast jag var i Berlin, i november, kom jag förbi Neue Nationalgalerie sent på kvällen. Där hade man en utställning av den amerikanske konstnären Jeff Koons som har blivit en favorit hos mig sedan jag i maj 2008 såg en utställning på taket (!) till Metropolitan Museum of Art.

Det var första gången jag såg verk av Koons. Nu kan jag inte få nog av hans humoristiska skapelser.

När jag passerade Neue Nationalgalerie kunde jag bara konstatera att jag var för sent ute. Museet var stängt och jag skulle resa vidare tidigt nästa morgon. Jag skulle missa Jeff Koons Celebration.

Men nu ser jag att jag kommer tillbaka till Berlin dagarna innan utställningen flyttar vidare. Lyckan är gjord.

Läs gärna mer om Jeff Koons på Wikipedia, på svenska och mycket utförligare på engelska.

Fler bilder av Jeff Koons skulpturer hittar du på olika ställen på min Flickr-sida.

Det här inlägget postades i Berlin, Jeff Koons, Konst, Museer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

