Och katastrofen rycker närmare

Idag var det dags igen. I Sjuhäradsbygden har det under måndagen inträffat två svåra bussbränder – dessbättre utan allvarligare personskador. I det ena fallet var det en hyfsat ny Setra turistbuss som brann, i det andra en äldre linjevagn som körde på Västtrafiks linje 744 och med KE:s Bussar som ägare.

I båda fallen blev bussarna totalt utbrända. Och det var inte de första bussbränderna i år, trots att vi bara har passerat mitten av januari. De bilder som Borås tidning presenterar från bränderna i Horred och på riksväg 40 är djupt oroande.

I båda fallen blev bussarna totalt utbrända.

I fjol hade Borås Tidning också ett oroande reportage från ett försök på SP i Borås där man ville testa brandsäkerheten i en buss. Det hela utvecklades så dramatiskt att man blev tvungen att avbryta försöket.

Långt ifrån alla bussbränder blir stora, feta tidningsrubriker fast de kanske borde det. Som den här branden mellan Järna och Mölnbo i Sörmland i början av december…

Orsaken bakom dagens bränder är inte klarlagd. Men däremot vet vi att det finns många bussar som har rejält skitiga motorrum, vilket i sig är en brandrisk. Och att andra vid kontrollbesiktningarna får anmärkningar av andra skäl när det gäller brandskyddet.

Ett steg på vägen mot säkrare bussar vore därför att höja avgiften för ombesiktningar dramatiskt. Då skulle ingen frestas att chansa och ta en buss som inte är i perfekt skick till kontrollbesiktning.

Under tiden fortsätter bussbränderna så att en eller två bussar av hundra brinner varje år. Och katastrofen rycker allt närmare. Branschens trafiksäkerhetspriser till trots.

Annonser
Det här inlägget postades i Bränder, Tunnelbanor. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s