Spårbilar sågas av tung miljöpartist

Man kan förundras över den spårbilsromantik som har slagit rot på sina håll. Eller spårtaxiromantik. Kärt barn har många namn, även om barnet är kärt för några få.

Det är häpnadsväckande att det finns kommuner som är beredda att lägga ner stora pengar på utredningar om spårbilar i stället för att använda pengarna där de gör mer nytta, nämligen i den vanliga kollektivtrafiken. Och då främst busstrafiken.

Entusiasterna finns i skilda politiska läger. Och man är beredda att plöja ner väldiga pengar i sina spårbilsprojekt. Andras pengar, förstås. Skattebetalarnas, gärna påspädda med lite slantar från Bryssel.

Så här sa t ex Åres kommunstyrelseordförande Eva Hellstrand (c) i Östersunds-Posten i somras då man fortfarande drömde om spårbilar i jämtlandsmetropolen:

– Det blir en dyr investering men med låga driftskostnader.

Hur hon nu kunde veta det. Med driftskostnaderna, alltså. Det finns ju inga existerande banor av samma slag att jämföra med.

Så sent som i somras drömde alltså politiker i Åre och Östersund om att spårbilarna skulle finnas på plats till EU-toppmötet i Åre senare i år. Sen föll allt platt till marken. Det ska jämtarna vara glada över. Då hade det nog inte blivit så många kronor kvar till övrig kollektivtrafik i länet…

Men drömmarna lever vidare. Förra månaden skrev Yvonne Blombäck (mp) och Raymond Wigg (mp) tillsammans med andra politiker och spårbilsdiggare en sällsynt okritisk hyllningsartikel om spårbilar i Dagens Industri.  Hon sitter i styrelsen för Storstockholms Lokaltrafik, han är oppositionslandstingsråd i Stockholm. Förste undertecknare av artikeln var Russel Johnson som presenteras som ordförande för Institute for Sustainable Transportation.

Det låter ju som en seriös forskningsinrättning, men är i själva verket ett lobbyorgan för spårbilsintressenter. Finansieringen verkar oklar,  men lär knappast stärka bilden av ett opartiskt organ.

kssEn som inte har tappat huvudet i spårbilsdebatten är miljöpartiets riksdagsledamot Karin Svensson Smith (bilden). Hon är utan jämförelse den riksdagsledamot i Sverige som kan mest om kollektivtrafik, även om jag inte alltid delar hennes värderingar. Och hon sågar nu i en rapport fullständigt spårbilar som ett alternativ till den vanliga kollektivtrafiken.

”Spårbilen syftar till att likna bilens individuella utformning i kombination med kollektivtrafikens kapacitet, vilket bygger på en omöjlig ekvation”, skriver hon. Och fortsätter: ”Det bästa och snabbaste sättet att skapa ett klimatsmart transportsystem är att satsa offensivt på en utbyggnad och förbättring av kollektivtrafiken, i kombination med smarta och bekväma lösningar för cykel och gång”.

Kanske är det läge för att Karin Svensson Smith håller i lite utbildning om kollektivtrafik i sitt eget parti?

Den 15-sidiga rapporten från Karin Svensson Smith är en bra genomgång av fenomenet spårbilar. Var man får tag i rapporten vet jag inte – själv fick jag den direkt från henne. Kanske går det om man kontaktar hennes parti via den här länken.

Annonser
Det här inlägget postades i Östersund, Kollektivtrafik, Miljö, Miljpartiet, Spårbilar. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Spårbilar sågas av tung miljöpartist

  1. SoundPRT skriver:

    With all due respect, transport innovation is not about ”ordinary” transport versus spårtaxi/podcars. It is about finding ways to provide convenient transport that also uses the least amount of energy per person. An on-demand transport concept like podcars means lighter-weight vehicles that use less energy, vehicles that don’t use energy until needed, and vehicles that run on electricity instead of fuel. A combination of smart growth, bicycles, podcars and ”ordinary” train systems stand the best chance of optimizing overall urban transport networks and reducing automobile use.

  2. maasing skriver:

    För en gångs skull publicerar jag en kommentar där ingen enskild person står med sitt namn för kommentaren. SoundPRT tycks vara ytterligare en av dessa PR-organisationer för spårtaxi som visar förföriska videor på sin hemsida, men som aldrig lyckas förklara varöfr ingen har velat göra någon rejäl satsning på tekniken som ju har många årtionden på nacken…

  3. Erik Sandblom skriver:

    SoundPRT, spårtaxi använder mer energi per person eftersom man har få personer i varje — precis som den biltrafik vi försöker ersätta. Dessutom måste alla spårbilar parkeras någonstans när dom inte används — precis som biltrafiken — eller så måste dom köra runt runt utan passagerare. Ännu värre än biltrafiken!

    Satsa på spårburen kollektivtrafik istället, och komplettera med cykling. Hälften av befolkningen i Sverige har mindre än fem kilometer till sina arbetsplatser. Källa infrastrukturpropositionen 2008 sidan 150. Hälften av alla bilresor är kortare än fem kilometer. Hälften av befolkningen bor inom 5 kilometer från en järnvägstation. Fem kilometer tar 15-20 minuter att cykla.

    Felet med spårtaxi är att man försöker kopiera bilismen alltför mycket, och det gör att man återskapar bilismens problem: få personer i varje fordon. Man återskapar spårtafikens problem också, med dyr räls.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s