Ny kurs för SAS, igen och igen

sasairbus3404

När dansken Jørgen Lindegaard år 2001 blev chef för flygbolaget SAS fick han en mardrömsstart. Först terrorattackerna den 11 september som gjorde att hela flygbranschen störtdök.

För SAS del späddes eländet på bara några veckor senare när en SAS-maskin kraschade på Milanos flygplats Linate. Men redan innan var flygbranschen på väg neråt. Lindegaard gick också ut offentligt och kritiserade företrädaren Jan Stenberg offentligt för hur denne hade rattat flygbolaget.

Stenberg i sin tur hade smart nog, när han var ny på jobbet, tagit sin företrädare i örat och deklarerat att man nu ”skulle sluta fjäska för affärsmännen”. Visserligen var det de som såg till att SAS hade luft under vingarna, men…

Under Lindegaards tid flaxade flygbolaget fram som en skadeskjuten kråka. En rad serviceförsämringar genomfördes – och de största försämringarna drabbade de kunder som betalade mest för biljetterna, dvs affärsresenärerna. Nu skulle SAS satsa på lågprisflyg under det omöjliga namnet Snowflake. Den SAS-blåa färgen på stjärtfenorna byttes ut med en ilsket grön. Men det dröjde inte länge förrän snöflingan föll till marken och smälte. Troligen hade SAS-ledningen haft stor tilltro till projektet eftersom man hade ett rejält lager pytsar med den illgröna färgen. Men man fann råd – i takt med att SAS langade över sina gamla Fokker 50-maskiner till airBaltic skickade man också över färgpytsarna, så att airBaltic kunde måla sina stjärtfenor…

För varje år kom nya koncept och nya strategier och nya krispaket. Det var tydligt att SAS-ledningen var desperat. Ena dagen skulle det skäras ner, nästa dag växa. Och ute i Europa hade man skaffat sig några rejäla svarta hål att pumpa ner pengar i. Djupast och mest svarta var de hål som heter Spanair och BMI.

För de egna passagerarna blev det omöjligt att förutse vad en SAS-biljett innebar i form av service. Ibland kunde man få frukost för en 600-kronorsbiljett inrikes, men vara tvungen att betala för ett glas vatten när man reste utomlands och betalade det tiodubbla för biljetten. Men nu är det dags att återigen satsa på affärsresenärerna, även om SAS-chefen Mats Jansson på presskonferensen på tisdagen deklarerade att ingen skulle få honom att ta uttrycket ”the businessman´s airline” i sin mun (det myntades en gång av Jan Carlzon). Så nu ska det skäras i linjenätet. Bara de linjer som är viktiga för affärsresenärer ska finnas kvar. Linjer som bygger på fritidsresenärer ska bort från kartan.

Åtminstone 40 linjer ska läggas ner snabbt. En del av dem är annonserade satsningar till sommaren som aldrig kommer att starta. Alla drömmar om att bli stora interkontinentalt skrotas också, troligen för alltid. Eller åtminstone till nästa vd-byte eller nästa strategibyte. Den redan idag lilla interkontinentala flottan ska reduceras ytterligare, från elva till nio plan. Ska vi gissa att destinationer som Delhi, Dubai och Seattle försvinner. Liksom Beijing från Stockholm?

Samtidigt ska skattebetalarna i Norden få nöjet att pytsa in tre miljarder i SAS – resten ska komma från privata ägare. Vi svenskar får glädjen att hålla SAS under armarna med ytterligare 1,3 miljarder. Regeringen Reinfeldt väljer samma väg som regeringen Persson gjorde med SJ. Man kallar det att ”ta sitt ansvar som aktieägare”.

I klartext är det statsstöd tlll ett företag som har framtiden bakom sig och som sedan många år har vanskötts av en ledning som verkar ha agerat i blindo och bytt kurs gång på gång.

Precis som det var med SJ. För även om Mats Jansson lyckas få ekonomi i rest-SAS kommer det att ta lång tid att fylla igen alla hål som bolaget har grävt åt sig själv under en lång tid. Om det någonsin går. Och om vi kommer dithän att flyget får börja betala för de miljöskador det åstadkommer – då är det nog definitivt slut med SAS. SIKA, Statens institut för kommunikationsanalys, konstaterar nämligen i en färsk rapport att flygpriserna då skulle behöva höjas med 66 procent…

Annonser
Det här inlägget postades i Flyg, Miljö, SAS. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s