En dos realpolitik i trafikpolitiken

Alliansregeringens bredvillighet att skynda till flygbolaget SAS räddning är ett intressant exempel på vad man ibland kallar realpolitik. Ideologier och principer åker ut genom fönstret och in kliver helt andra bevekelsegrunder.

Dagens Nyheter ställer idag på ledarplats några frågor som det skulle vara intressant att höra regeringens svar på: ”Varför ska svenska staten äga ett flygbolag? Varför ska skattebetalarna satsa pengar i flyg men inte i bilindustri? Och främst – varför ska pengar satsas i företag som inte gått bra under långa tider, goda såväl som dåliga? ”

Staten ska inte flyga, är DN:s slutsats. Det borde vara regeringens också.

Ty genom sitt miljardstöd till SAS går allianspartierna emot en av sina grundläggande principer: nej till statligt ägda företag.

Man kan dra en parallell till den lokala och regionala kollektivtrafiken. Där har de flesta regioner och kommuner sedan länge förstått det minimala värdet i att äga egna bussföretag. I flertalet kommuner som alltjämt gör det är det en dyr övning för skattebetalarna. Man behöver bara nämna Borås Lokaltrafik eller Göteborgs Spårvägar.

För att inte nämna Uppsalas kommunal bussbolag Gamla Uppsalabuss som den borgerliga majoriteten i fjol gav upp försöken att sälja. Ingen ville betala mer än en struntsumma för bolaget. Så nu ligger det åter i Uppsalabornas knä.

Dessutom snedvrids konkurrensen när samhället pumpar in pengar i företag som arbetar på en marknad.

För att säkra Sveriges flygförbindelser behövs inte SAS. I alla fall inte om det ska ske på kommersiell grund, vilket ju SAS lovar ska ske. Det är en uppgift som andra aktörer kan ta över, utan att skattebetalarna får punga ut med stålar.

Men i breda politikerkretsar tycks SAS ha en särskild sex appeal.

År 2003 stod SJ AB på konkursens rand. Då gick (s)-regeringen med stödtrupper från (v) och (mp) in med nästan två miljarder för att rädda företaget och dess monopol. Argumentet var att staten därmed tog sitt ansvar som aktieägare.

Det är precis samma argument som näringsminister Maud Olofsson (c) för fram när hon satsar skattebetalarnas pengar i SAS.

När SJ skulle räddas protesterade allianspartierna i högan sky. Det kan ha ett visst underhållningsvärde att se vad t ex nuvarande infrastrukturministern Åsa Torstensson då skrev:

”SJ AB har skötts på ett sådant sätt att dagens problem uppstått. I ljuset av att problemen fortgått under ett antal år finns det fog att fråga sig hur statens ägande egentligen utövats. Ett inte alltför elakt omdöme är att regeringen inte klarat av att utöva statens ägande på ett klokt och långsiktigt sätt. Detta till förfång för såväl SJ AB som resenärerna, skattebetalarna och de andra företag som konkurrerar på den svenska järnvägs- och transportmarknaden.”

Byt ut SJ mot SAS och ni har en träffande, dagsaktuell beskrivning av det skandinaviska flygbolaget.

Folkpartiet var inte heller nådigt i sin kritik av regeringens sätt att rädda SJ. I en riksdagsmotion, undertecknad av en rad folkpartister hette det så här: ”Folkpartiets mening är därför att regeringens proposition bör avslås. SJ AB får löpa linan ut. SJ AB träder då i likvidation senast den 15 september 2003 och en likvidator förordnas med uppdrag att omstrukturera och sälja verksamheten under ordnade förhållanden.”

Frågan är varför det som man ansåg gällde SJ inte ska gälla SAS.

Svaret, min käre Watson, är enkelt och går att formulera i ett ord. Realpolitik. Och då åker både ideologi och logik ut.

Den som vill läsa kritik mot statsstödet till SAS ur ett annat perspektiv kan kolla här.

Annonser
Det här inlägget postades i Åsa Torstensson, Flyg, Kollektivtrafik, Maud Olofsson, Regeringen, SAS. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s