Stockholm, årsringar och trafik

Stockholms city genomgår just nu en gradvis omvandling som inte har greppats av många – i synnerhet som den aldrig av politkerna har presenterats som en helhet för stockholmarna. Dagens Nyheter hade igår en utmärkt grafisk presentation av det som sker.

Kort sagt blir city högre. I kvarter efter kvarter byggs några våningar på den befintliga bebyggelsen. Årsringar, har någon döpt fenomenet till.

Naturligtvis kommer protesterna som en ryggmärgsreaktion. ”Vi förlorar vår utsikt” tycks vara ett vanligt argument.

Jaha.  Det är ungefär lika smart som att gnälla över att det inte är knäpptyst på gatorna klockan tio på kvällen. Men man kan inte bo i en storstad och räkna med att inget kommer att förändras.

”Vad finns att vinna? Främst en vanlig stad bland maktens boningar. En dröm om kvarterskrogar och barnvagnar, ett återskapat urbant liv som inte bara domineras av bank- och regeringsfolk”, skriver Peder Alton i söndagens DN.

Men det finns ett stort problem när det gäller årsringarna. Visst byggs det bostäder också, men det allra mesta kommer att handla om kontorslokaler. Därmed kommer drömmen om ett city som lever utanför kontorstid att fortsätta vara en dröm, även om den regerande alliansen lever upp till sitt löfte om 1000 nya lägenheter i city under mandatperioden. Det är bara att gå ut på huvudgatan i ett samhälle med 3 – 4000 invånare för att se hur livligt det är på gator och torg klockan åtta på kvällen.

Det behövs därför många fler lägenheter i city. Och en mycket mindre expansion när det gäller lokaler, inte minst för trafikens skull. Nya kontorslokaler ställer nya krav på trafikapparaten. Och om 10 – 20 000 människor ytterligare ska jobba i city ska de i rusningstid belasta en trafikapparat som redan idag har slagit i kapacitetstaket. De nya arbetsplatserna i city kommer därför att kräva stora satsningar i en utbyggd trafikapparat, främst kollektivtrafik.

Och alla som kan något om kollektivtrafik vet att det är trafiktopparna som är de verkliga svarta hålen, ekonomiskt. Det är topparna som dimensionerar investeringarna och mycket av driftskostnaden. Samtidigt ger topparna väldigt lite tillbaka ekonomiskt – trots att man som resenär upplever att det är knökfullt på bussar och tåg.

Men vad citys årsringar betyder för trafikapparaten är det väldigt tyst om. Resultatet av årsringarna blir mer pengar för fastighetsägarna och högre kostnader för samhället/skattebetalarna. Rimligtvis måste då fastighetsägarna vara med och bekosta den infrastruktur som deras vinstmaskiner förutsätter.

Egentligen finns det bara ett projekt när det gäller omdaningen av city som är riktigt dumt. Det är tankarna på en skyskrapa vid Hotell Continental, på Vasagatan tvärs över gatan från Centralen.

På andra platser i världen där man har byggt sådana solitärer har det inte blivit särskilt lyckat. Det blir det inte i Stockholm heller. Runt enstaka mycket höga hus av det här slaget ändras lokalklimatet. Det blir blåsigt. Omgivningarna skuggas och den omgivande stadsmiljön, liksom människorna,  trycks bokstavligt talat ner och förminskas eftersom stadens skala slås sönder. Sen spelar det ingen roll vilka förföriska filmer som arkitekterna, i det här fallet Wingårdh, presenterar.

Det blir lite grann av gammal öststatsarkitektur över det hela, hur mycket omsorg man än lägger ner på byggnadens utformning. En skyskrapa vid Vasagatan kommer att förvandla Vasagatan och Centralplan till ett Berlin Alexanderplatz i lightversion. Och det är inte kul.

Bygg gärna högt när spårområdet över Centralen däckas över, när Norra Stationsområdet bebyggs och på andra ställen där det går att förena med en harmonisk stadsbyggnad. Men ha också respekt för dagens och gårdagens stad. Sabba inte mer än man gjorde på 50- och 60-talen!

Annonser
Det här inlägget postades i Arkitektur, Kollektivtrafik, Samhällsplanering, Stadsbyggnad, Stockholm, trafikpolitik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s