Det klarnar om avreglering (1)

konkurrens

Kallare vindar blåser snart för SJ – om mindre än ett år blir man av med sitt monopol. Foto: Kasper Dudzik.

Nu börjar det klarna i konturerna om hur framtidens kollektivtrafik i Sverige ska regleras – eller avregleras. Igår beslutade regeringen om en lagrådsremiss om att SJ:s monopol ska avskaffas och persontrafiken på järnväg öppnas upp för konkurrens.

Idag skickade också Utredningen om en ny kollektivtrafiklag ut en sammanfattning av hur man i nuläget tänker sig öppna upp marknaden för kollektivtrafik – något som kan betyda stora förändringar för svensk busstrafik. Utredningen vill ha in synpunkter – ännu är inget spikat.

Jag återkommer under helgen till hur den modell man nu skissar på ser ut. Mycket har klarnat de senaste veckorna. Titta gärna in på den här sidan om någon dag för att veta mer.

När det gäller järnvägarna vet däremot regeringen nu vad den vill. Lagrådsremissen är ett av de sista stegen innan man går till riksdagen med ett förslag. Innan dess ska Lagrådet kolla att förslagen håller juridiskt: att de inte strider mot svensk lag eller EU-rätten.  Den som är sugen på att läsa detaljerna kan hämta ner hela den 59-sidiga remissen från regeringens hemsida.

Om regeringen får igenom sitt förslag väntar stora förändringar i svensk järnvägstrafik: Alla järnvägsföretag inom EES (dvs EU + Norge, Liechtenstein och Island – fast de två senare är knappast aktuella här) får redan från den 1 januari 2010 rätt att köra persontrafik på det svenska järnvägsnätet. SJ blir konkurrensutsatt fullt ut. Men även Rikstrafiken och trafikhuvudmännen får driva trafik på hela järnvägsnätet. Trafikhuvudmännen, dvs länstrafikbolagen, måste dock ha tillstånd från regeringen i varje särskilt fall.

Alla tågföretag som vill köra på de svenska järnvägarna måste dock lämna information om sin trafik till ett gemensamt informationssystem så att resenärerna verkligen kan få ett grepp om trafiken, vilken typ av vagnar som används osv. Det kommer också att krävas samordnade biljettsystem för att göra det så enkelt som möjligt för resenärerna att köpa biljett.

Trots att konkurrensen om persontrafiken blir fri från årsskiftet kommer inte så väldigt mycket att hända förrän 2011. Anledningen är att spåren inte räcker till. Nästa år kan bara bli fråga om trafik på sträckor och/eller tider som inte de befintliga operatörerna (SJ, trafikhuvudmännen m fl) använder. Men i april 2010 beslutar Banverket om tilldelning av tåglägen för 2011 – och då kan dammluckorna öppnas på allvar.

Regeringen räknar med att några kontinentala bjässar då bryter sig in på marknaden. ”Eftersom Sverige blir först i Europa med en långtgående avreglering är det tänkbart att stora nationella järnvägsföretag som t.ex. Deutsche Bahn (DB) och SNCF vill in på den svenska marknaden för att få erfarenhet av att bedriva trafik i konkurrens. De kommer då sannolikt att erbjuda lägre biljettpriser och/eller högre kvalitet på sina produkter/tjänster än SJ AB .

Själv tror jag att de norska och danska statsbanorna kommer att vara ordentligt på hugget – de är ju redan inne i Sverige genom dotterbolag som kör åt länstrafikbolagen. Och räkna inte ut britterna. Eller MTR från Hongkong…

Räkna däremot med en rejäl politisk strid kring förslaget. Skiljelinjen lär gå mellan de båda allianserna i svensk politik.

Om så förslaget går igenom kommer det att finnas en annan punkt där det är öppet för många, långa och uppslitande strider. Det gäller tilldelningen av tåglägen. Banverket ska fatta sina beslut på samhällsekonomiska grunder. Det handlar alltså inte om några exakta, matematiska principer.

På en punkt vill dock regeringen behålla monopolet i tågtrafiken. Arlanda Express ska få fortsatt monopol mellan Stockholm och flygplatsen – det monopol som innebär att enkelbiljetten på den fyra mil långa sträckan nu kostar 240 kronor…

Annonser
Det här inlägget postades i Avreglering, Järnvägar, Kollektivtrafik, Lagstiftning, Regeringen, Resenär, tåg. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s