Aha-upplevelse för tjänstemän

direktbuss1

Ett försök som väckte hundratals tjänstemän.

Nu ska den bli av, busslinjen mellan Nynäshamn och Cityterminalen i Stockholm.

Det kan verka som en bagatell, eller som något som bara har lokalt intresse för en grupp Nynäshamnsbor. Men så är det inte.

Att linjen blir av – efter många års kamp från Nynäshamns sida – visar hur dagens system för kollektivtrafik har blivit ett utvecklingshinder där resenärerna sätts på undantag.  Det visar också att det går att besegra en snabbt svällande byråkrati.

År 2003 hade Storstockholms Lokaltrafik (SL) 500 anställda. 2007 hade de blivit 700, trots att SL inte kör ett enda tåg eller en enda buss själv. Hur många de är idag kan man bara gissa. De har knappast blivit färre.

Ändå har denna snabbt växande tjänstemannaskara inte förmått att själv kläcka tanken på något så självklart som en direktbuss mellan Nynäshamn och Cityterminalen i Stockholm. Nu blir busslinjen äntligen av. Detta tack vare att Nynäshamns kommun tillsammans med Cityterminalen och bussföretaget PTS i Stockholm i höstas gick runt de lagar som reglerar linjetrafiken.

Vad man gjorde var att i höstas under en vecka köra en gratis direktbuss mellan Nynäshamn och Cityterminalen.

Nynäshamnsborna är ett hårt prövat släkte när det gäller kollektivtrafiken. Pendeltågstrafiken till Stockholm har under många år ständigt plågats av problem, och tidvis varit helt avstängd. Men i höstas erbjöds de ett konkurrenskraftigt alternativ till pendeltåget, men framför allt till bilen.

Nu har Nynäshamns fight för bättre förbindelser krönts med framgång. Direktbussen mellan Nynäshamn och Cityterminalen i Stockholm blir verklighet. Nu inför SL direktbussar mellan Nynäshamn och Cityterminalen i båda riktningarna. Även direktbuss mellan Ösmo och Cityterminalen införs. Det som återstår är SL:s förhandlingar med bussbolag. Resenärerna kommer att kunna åka med SL:s biljetter på direktbussarna.

Om mer normala marknadsmekanismer hade fått råda hade den här busstrafiken kommit igång för länge sen, utan att det hade behövt kosta skattebetalarna något. Men eftersom både Nynäshamn och Stockholm ligger i samma län har trafikhuvudmannen, i det här fallet SL, monopol på kollektivtrafiken. Och SL har själv inte velat satsa på den här typen av trafik, än mindre låta andra köra den på kommersiella grunder.

Men nu kommer trafiken till stånd. Tack vare, eller trots, hundratals tjänstemän på SL som i höstas fick vara med om en riktig aha-upplevelse.

Annonser
Det här inlägget postades i busstrafik, Kollektivtrafik, Resenär, Samhällsplanering, Stockholm. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s