En bransch som är ute och cyklar

cykelbild-1

Cyklisterna är kollektivtrafikens bästa vänner men behandlas som motsatsen. Förklaringen ligger i bristande kundorientering och marknadskontakt hos dem som styr över kollektivtrafiken.

På en handfull busslinjer i Stockholms län ska det bli tillåtet att ta med sig cykeln. Det handlar om linjer som kör i trafik som mest är landsbygdstrafik, långt bortom förorterna. Det är väl bra.

På pendeltågen i Stockholm får man ta med cyklar, dock inte till/från Stockholms central och inte heller i rusningstid – då det faktiskt skulle vara mest intressant för människor att ha cykeln med sig. Då kan man trampa hemifrån till stationen, ta tåget och sen trampa vidare i andra ändan av resa till jobbet. Och vice versa.

Men icke. Generellt är svensk kollektivtrafik usel på att hantera cyklar – och cyklister, trots att dessa egentligen är kollektivtrafikens bästa vänner. Man tycks på många håll tro att de pendlare som bor en bit bort från tåg- eller t.-banestationen (eller bussen) tar bilen till kollektivtrafiken. Eller blir skjutsade.

Infartsparkeringar finns det på en del håll. Men vettiga, och trygga cykelparkeringar är det värre med. Ändå är det så enkelt – tak över cykelställ vid stationerna, bra belysning, övervakning av något slag. Kanske inhägnad där man kan använda sitt smarta kollektivtrafikkort för in- och utpassering. Inga jätteinvesteringar alltså.

Men en modern cykel kan ju kosta en rejäl bunt tusenlappar. Den som tar cykeln till stationen vill då vara säker på att den är kvar och hel när han eller hon återvänder efter jobbet. Och eftersom man så sällan får ta cykeln på tåget eller bussen måste man ju kunna ta sig från stationen i andra ändan av resan. Därför ska det naturligtvis finnas cyklar att tillgå där — gärna så att man kan använda sitt kollektivtrafikkort för att ur en automat ta ut cykeln.

Där har vi inte kommit långt i Sverige. Det är naturligtvis ett resultat av den bristande marknadsorienteringen och den dåliga närheten till kunden som präglar de ansvariga för kollektivtrafiken.

cykelbild-2Så illa är det inte överallt. På den stora kollektivtrafikmässan Transports Publics som äger rum i Paris vartannat år finns mängder av utställare som presenterar cykellösningar. Det är inte som Persontrafikmässan en orgie i hårdvara, en porrklubb för fordonsdiggare. Utan en mässa om mobilitet. Man har med andra ord fattat en del.

Och de stora operatörerna i kollektivtrafiken håller sig framme, eftersom man har insett att mobilitet inte är detsamma som att ta sig från station till station, eller hållplats till hållplats.

Veolia, t ex, har utvecklat ett eget koncept som heter VeloWay som man har visat upp på Transports Publics, och som man inte bara har etablerat i Frankrike utan även i USA. Men av någon anledning inte i Sverige.

Varför?

Enkelt: Därför att de som upphandlar trafiken inte har frågat efter det. De ansvariga för kollektivtrafiken har helt enkelt alldeles för dålig närhet till marknaden.

cykelbild-3Slående på senaste Transports Publics som hölls i juni var att t o m Mercedes-Benz i sin monter där man presenterade BRT-lösningar också visade på kopplingar till cykeln.

Vid den hållplats man hade byggt upp på mässan fanns självklart också ett exempel på cykellösning där resenärerna kunde ta ut en cykel för att fortsätta resan. Sådana lösningar finns för övrigt i en rad franska städer.

Och i Tyskland har Deutsche Bahn på många stationer erbjudanden om bilpooler och cykeluthyrning i direkt anslutning till tågresan. Man har nämligen insett att resenären inte har stationen eller hållplatsen som mål för resan, utan faktiskt ska vidare på ett smidigt sätt.

cyklar-3T o m på Berlins nya Hauptbahnhof finns både cykel- och bilpool i Deutsche Bahns regi i en välkomnande ljus lokal inne på stationen, bland alla andra butiker.

Där har man fattat innebörden i begreppet ”Hela Resan”.

Här i Sverige snackar vi mycket om det.

Och snackar. Och snackar. Samtidigt som man faktiskt är ute och cyklar.

Annonser
Det här inlägget postades i busstrafik, Cykel, Cyklar, Hela resan, Järnvägar, Kollektivtrafik, Marknadsföring, Marknadsoreientering, Resenär, Samhällsplanering, Stadsbyggnad, tåg, Tunnelbanor, Upphandlingar. Bokmärk permalänken.

En kommentar till En bransch som är ute och cyklar

  1. Fredrik Falk skriver:

    Sympatisk & intressant blogg, kul att läsa! Tack!

    /Fredrik

    (Våra vägar korsades på Radio Stockholm och senare på radion på andra halvan av 70-talet)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s