Mosade av Norge och Alexander Rybak

De rätt saggiga deltävlingarna i den svenska melodifestivalen är utmärkta. Själv tar jag ut strykbrädan och tvättkorgen i vardagsrummet. Medan de rätt bleka låtarna drar förbi hinner jag stryka den kommande veckans behov av skjortor och lite till. Det skulle jag aldrig tagit mig för annars.

Dessutom kommer vi, när det väl blir dags att åka till Moskva, att bli mosade av Norge.

I helgen blev det klart att en för mig totalt okänd grabb vid namn Alexander Rybak vann den norska finalen. Och han gjorde det med dunder och brak – ungefär sex gånger så många röster som tvåan.

En rejält catchy låt (ok, ingen stor musik, men det är ju inte det som Melodifestivalen handlar om), en sångare med massor av charm som går rätt igenom rutan. Och dessutom med ett utseende och ett utspel som kommer att krossa hjärtan en masse – och som därtill har sina rötter i Ukraina och dansare med en koreografi som anspelar på kosackdans…

Det kommer att gå hem i Moskva. Och i Europa.

Det här inlägget postades i Alexander Rybak, Eurovision song contest, Melodifestival, Musik, Norge. Bokmärk permalänken.

Kommentera

