Bluff synad

63 procents upplageökning! Upplagan för helåret ökar från 2400 till 3900 exemplar! Det basunerade Res&TrafikForum ut på sin hemsida och i en flod av spam för en dryg vecka sedan.

63 procents upplageökning i en tid när konjunkturen pekar neråt. Det låter för bra för att vara sant. Det är det inte heller.

Verkligheten är nämligen att Res&Trafik Forum under 2008 inte distribuerade ett enda tidningsexemplar mer än året innan. Oavsett vad man påstår. Inte ett enda. Trots att man lutar sig mot TS (dvs AB Tidningsstatistik) när man talar om sin sensationella upplageökning. En anders-karlssonupplageökning som chefredaktören Anders Karlsson (bilden) beskriver som ”mycket glädjande i en tid då ett stort antal tidningar noterar vikande upplagesiffror”.

Med sitt sätt att behandla statistik och sin känsla för sanningen skulle  Karlsson kunna se fram mot en karriär som handlare i begagnade hästar.

Så här ser verkligheten ut:

Hela den upplageökning som tidningen skryter med utgörs av gratisexemplar. Det är knappast någon bedrift att dela ut tidningar gratis och sen låtsas som att marknadens intresse har ökat. Men det handlar inte ens om riktiga tidningar, utan om det som Karlssons företag kallar för e-tidningar. Det är blädderbara pdf:er – alltså papperstidningarnas sidor, men i en form så att mottagaren bara kan läsa dem på datorn. Förutsatt att man har en hyfsat snabb uppkoppling och stor skärm. Läsaren kan inte ens printa ut sidor som verkar intressanta. Hur kul är det att betala för en annons i ett sådant medium?

Men det blir bättre än så. Karlssons tidning skickar inte ens ut de blädderbara pdf:erna gratis. Utan en länk där mottagaren själv får leta upp dem. Det är respekt för annonsörerna…

”Upplageökningen är ett tydligt tecken på att intresset för person- och kollektivtrafik samt bussturism är stort”, skriver Karlsson.

Om man bortser från den gratisdistribuerade länken (som inte tycks ha lockat några nya, betalande prenumeranter till tidningen) står Res&Trafik Forums upplaga och stampar. Man har till och med tvingats att sälja en större del än någonsin av upplagan till kraftiga rabatter. Det är knappast något styrkebevis.

I själva verket är den så kallade upplageökningen ett rejält fiasko för Res&Trafik Forum. Trots att Karlsson har pumpat ut 1500 gratis länkar till e-tidningen har han nämligen inte lyckats öka tidningens verkliga upplaga alls.

Tidningsstatistik, TS, svarar för upplagekontrollen av bl a Res&Trafik Forum. TS vd Magnus Paulsson säger så här: ”Digitala tidningar ska särredovisas. Så gör vi också på TS-intyget om andelen överstiger 3% av TS-upplagan. På både Resforum & Trafikforums intyg finns en not om att de har 1 500 e-tidningar.”

Fråga dig själv varför Res&Trafik Forum inte gör denna särredovisning. Och hur många tror du begär fram intyget från TS där sanningen står?

Varför sker detta just nu?

Två skäl: Tidningen Bussbranschen hotar att på allvar bli en konkurrent till tidningarna från Lidingö – och det måste ju stoppas, även om man slår dimridåer i ansiktet på såväl läsare som annonsörer.

Dessutom är den egna ekonomin raskt dalande. Res&Trafik Forum har tappat dramatiskt i annonsvolym på senare tid. Minskningen är i storleksordningen 25 procent på de senaste numren, decembernumret i fjol undantaget. Där tappade man mindre. Annonsintäkterna i kronor är svåra att bedöma. Realtistiskt sett har dock annaonsrabatterna ökat kraftigt under året, vilket innebär att man inte bara har sålt avsevärt många färre annonser än tidigare. Man har också fått sämre betalt för dessa. Sådant underminerar ekonomin.

Ett tecken på det är att årets första nummer var det tunnaste någonsin i Res&Trafik Forums historia.

Res&Trafik Forum ges ut av det ekonomiskt hårt pressade facktidningsförlaget Mentor Communications. Det är i sin tur ett dotterbolag till ett nästan lika pressat Mentor Online.

Rörelseresultatet i Mentor Online blev 2007 ett minus på 18 miljoner, men sista raden i bokslutet visade ett minus på 20 miljoner. Med en omsättning på 167 miljoner är det knappast något att skryta med. Ändå rådde en dundrande högkonjunktur.

Det mesta av tidskriftsutgivningen i koncernen ligger i dotterbolaget Mentor Communications som på en omsättning på 106 miljoner åstadkom ett rörelseresultat på minus 32 miljoner.  Resultat efter finansnetto blev – 34 miljoner och sista raden redovisar en förlust på 27 miljoner. I en stark högkonjunktur.

Häromveckan kunde Dagens Media berätta att Mentor varslar 25 anställda som blir utan jobb. Det är ett stort varsel på ett företag med färre än 150 anställda.

De här siffrorna säger en del om bakgrunden till varför Res&Trafik Forum på hästhandlarvis dribblar med sina upplagesiffror. Anders Karlsson är dessutom chefredaktör för andra Mentortidningar som gör samma sak, samtidigt som han talar om att ha trovärdighet som ledstjärna. Frågan är vilken trovärdighet han själv har som hanterar verkligheten på det här sättet. Vilken trovärdighet en tidning har med en chefredaktör som är så flexibel med sanningen som Anders Karlsson?

Vad Res&Trafik Forum däremot inte talar om för sin läsekrets är att den ena av de två branschorganisationer som i över tio år haft samarbetsavtal med tidningarna nu har avslutat det. Svensk Kollektivtrafik har valt att sedan årsskiftet inte binda upp sig för något samarbete med tidningarna eller deras ägare. De har heller inga medlemsprenumerationer som de tidigare haft.

Karlsson får väl kontra med att skicka ut mer spam och fler länkar och sedan kalla det för upplageökning.

Annonser
Det här inlägget postades i Branschorganisationer, Kollektivtrafik och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Bluff synad

  1. Mike skriver:

    Enjoy reading your blog.Btw, this is first time I visit to your blog 🙂

    ________________________
    Why pay $1000’s for solar or wind power when you can build your ownprofessional system for less than $200?! (in your own backyard)

  2. Arne Jacobsoon skriver:

    Hej Ulo
    Läste med intresse Ditt inlägg beträffande Mentor Communications redovisning av TS-upplagor. 2007 angav tidningen Plastforum en upplaga på 4.600 ex. 2008 hade denna ökat till 5.600. Alltdå +1.000 ex.
    De lade in en liten blänkare på sidan 3.
    ”Förra året ökade vi vår upplaga med 1.000 ex. Tack för förtroendet.”
    På detta vis gav man skenet av att man fått 1.000 nya prenumeranter.
    När jag läste Ditt inlägg blev jag nyfiken och kontaktade TS.
    Det visade sig att av 3.600 friex var 2.000 e-tidningar.
    Alltså är deras TS-upplaga för postdistribuerade tidningar bara 3.600 ex.
    I deras mediainformation för 2009 anger de fortfarande 2007 års upplaga.
    Antagligen är de väl medvetna om att de måste ange hur stor del av friexemplaren som är e-tidningar.
    Jag har bett TS kolla om TS-intyget är offentlig handling.
    På detta anges ju andelen e-tidningar och det kan ju vara bra att ha.
    Jag ger ut tidningen Polymervärlden och konkurrerar med Plastforum.
    Det är viktigt att jag, tack vare Dig, har fått klarhet i detta.
    Hälsningar
    Arne Jacobson

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s