Kollektivtrafik och T-Ford

access1När Henry Ford lanserade T-forden behövde han inte bry sig så mycket om marknaden. Det räckte med att tillverka bilen. Efterfrågan fanns där redan. Därför kunde Henry också ge människor möjligheten att fritt välja färg när de beställde en T-ford. Bara den var svart.

Den första T-forden levererades i oktober 1908.

Kollektivtrafiken i Sverige har inte kommit så värst mycket längre i marknadstänkande på de hundra år som gått. När jag i februari köpte mitt första SL-accesskort (allts det nya kontaktlösa kollektivtrafikkortet i Stockholms län) fick jag välja mellan ett rött eller ett grönt kort. De blå och gula var slut.

Och det är klart – man kan säga att min valfrihet var dubbelt så stor som den hugade T-fordsköparens.

Det märkligaste är dock att hur SL utnyttjar kortet för sin marknadsföring. Med en logotyp på ena sidan. Därutöver intet.

Istället skulle man kunna göra korten till rena PR-redskapen. T ex genom att göra dem till samlarobjekt med bilder på olika fordon i Storstockholms kollektivtrafikhistoria. Det hade gett SL välbehövlig PR – och buss- eller tågentusiaster tillhör ju kollektivtrafikens mesta vänner.

Eller också hade man kunnat förse korten med bilder och korta texter om olika platser, byggnader eller gator i Stockholm och länet. Intresset för hembygd och historia är ju grundmurat bland svenskarna.

Eller också hade man kunnat…

Nä, det är ingen idé att komma med fler förslag. Kollektivtrafik är allvarliga ting. Det ska man inte blanda ihop med lättsamheter på en marknadsföringskanal som hundratusentals människor ser varje dag.

Då är det bättre med en logotyp och inget mer.

Jämför gärna marknadsgreppet med t ex kontokortsföretagen som numera i allt högre utsträckning gör det möjligt för människor att ha sina egna bilder på kortet, bara med en liten logotyp i ena hörnet.

Det är skillnaden mellan ett planekonomiskt tänkande och ett marknadsekonomiskt. Men till skillnad från lanseringen av T-Forden behöver kollektivtrafiken fightas om marknaden. I alla fall om man vill att den ska växa.

Sådant brukar inte lyckas med ett planekonomiskt tänkande.

Annonser
Det här inlägget postades i Kollektivtrafik, Marknadsföring. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s