En försmak av framtiden

cityterminalen1

Cityterminalen får på måndag sin första SL-linje. Men försöker SL sabotera sin egen trafik?

På måndag börjar Storstockholms Lokaltrafik, SL, att köra direktbussar mellan Nynäshamn och Cityterminalen i Stockholm. Man gör det säkert utan någon större entusiasm, men har fått backa åtminstone något lite för marknaden.

Därmed är linjen en förmak av framtiden där ett öppnare marknadstillträde i kollektivtrafiken kommer att leda fram till nya, kreativa lösningar till glädje för både resenärer och trafikföretag.

SL har i det längsta spjärnat emot marknaden när det gäller bl a Nynäshamnstrafiken. Resenärerna har hänvisats till långsamma och krånglande pendeltåg. Och när tågtrafiken strulat alltför mycket har man valt att köra matarbussar till de södra förorterna där resenärerna tvingats att byta till en överbelastad tunnelbana.

ptsI höstas körde Nynäshamns kommun, Cityterminalen och det privata bussbolaget PTS (Public Transport Sweden) under en vecka gratisbussar mellan Cityterminalen och Nynäshamn.

Det, och trycket från Nynäshamn, har tvingat SL att backa.

Så nu startar man upp med tre turer till Stockholm på morgnarna och en enda futtig tur i tur på eftermiddagen. Klockan 16.35.

Det luktar ett försök från SL att skjuta satsningen i sank. Genom att bara kör en tur från Stockholm till Nynäshamn skapar man en stor osäkerhet hos resenärerna. Den som missar denna enda tur får stå där med lång näsa. Och hur många heltidsanställda pendlare hinner till Cityterminalen till 16.35?

Så kan bara en monopolist agera som struntar i kunderna.

Höstens gratisbussar kördes däremot av en sann entreprenör. Samma företag startar i april flygbusstrafik mellan Stockholm och Skavsta i samarbete med Ryanair. Att hoppa i säng med Ryanairchefen Michael O´Leary, är en djärv satsning. Den mannen och hans företag gör inget utan att ta rejält betalt för det. För Flygbussarna är det naturligtvis inte så kul, men därifrån kommer man säkert att utveckla nya koncept för att hävda sig i konkurrensen. Resenärerna är vinnarna.

Båda satsningarna ger en försmak av framtiden.

Den dag marknaden för kollektivtrafik öppnas upp kommer vi säkert att få se en rad nya busslinjer, främst i de tätbefolkade delarna av landet. I Stockholmsregionen och Mälardalen kan snabba linjer erbjuda bilister nya alternativ. Det gäller inte minst i Storstockholm där SL-resenärerna från de yttre delarna av länet i stor utsträckning hänvisas till att byta till pendeltåg eller tunnelbana för att komma in till centrum.

Det är knappast en attraktiv kollektivtrafik där resenärerna sätts i förgrunden. Istället  är produktionen viktigare än kunderna.

Läs för övrigt intervjun med Cityterminalens chef Claes Ericsson i månadens nummer av tidningen Bussbranschen – den svenska bussbranschens fria tidning. Den enda fria, dessutom. Ute nu.

PS: När Nynäshamnstrafiken nu börjar köras av SL är det inte PTS som får hand om trafiken. Istället ska linjen köras av Busslink.

Annonser
Det här inlägget postades i Bussföretag, busstrafik, Järnvägar, Kollektivtrafik, Marknadsoreientering, Resenär, trafikpolitik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s