Med kniven på strupen

SAS och SJ har lanserat ett samarbete som bl a innebär nya, gemensamma årskort för resenärer som reser ofta.

De gemensamma årskorten gäller för obegränsat resande (prislapp: 200 000 kronor) och finns i tre olika varianter. Det mest omfattande kortet täcker alla SJ:s tåg och hela SAS inrikesflyg. Mellankortet täcker alla SJ:s tåg samt en utvald sträcka inom SAS inrikesnät. Det tredje alternativet är ett kort som gäller på SJ-tåg och på SAS flyg på någon av sträckorna Stockholm – Göteborg, Stockholm – Sundsvall och Stockholm – Malmö/Ängelholm.

Samarbetet innebär också att SAS och SJ garanterar resan hela vägen från start till mål. Skulle flyget eller tåget vara försenat blir resenären ombokad och omhändertagen, lovar de båda företagen.

Det låter ju bra. Men man får nog ta samarbetet för vad det är. Från SJ:s sida är det främst ett sätt att försöka blockera marknaden för konkurrenter som kan komma när järnvägstrafiken avregleras de närmaste åren. Från SAS sida handar det om att rädda vad som räddas kan av trafiken på de sträckor där man har tappat stort till just tåget, men också till konkurrenter som flyger från Bromma.

Så värst nytänkande är nu inte samarbetet SJ/SAS. Redan på sjuttiotalet kunde resenärer med Swissair ut från Schweiz checka in sitt bagage på alla järnvägsstationer i hela landet. Och här i Sverige kunde man på åttiotalet köpa flygbuss och flyg på samma biljett.

– Stationen på Arlanda är en station för både Stockholm och hela Mellansverige, sa SJ-chefen Jan Forsberg på presskonferensen när samarbetet presenterades.

Jojo. För några år sen kunde man åka direkttåg en gång i timmen från hela södra Mälardalen till Arlanda. De möjligheterna valde SJ-chefen Jan Forsberg att avskaffa. Men nu har han kniven på strupen.

Och den garanti som innebär att om flyget eller tåget är försenat så ”blir resenären ombokad och omhändertagen” får vi väl se innebörden i. Idag har SJ kollektivtrafikbranschens sämsta resegaranti  – en garanti som med råge slås av alla landets länstrafikbolag.

Ska den bli bättre? Och i så fall även för resenärer vars företag inte pytsar upp några hundra tusen om året?

Annonser
Det här inlägget postades i Flyg, Järnvägar, Resenär, SAS, SJ. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s