Flygbolag och kollektivtrafik

thyflyg

Har en del att lära svensk kollektivtrafik.

Tre dagar på världens största resmässa, ITB i Berlin, är en tuff upplevelse. På kvällarna är man rejält urlakad.

Men det är också en mycket stimulerande upplevelse, inte minst på grund av alla de människor från hela spektrat av resebranschen man träffar eller kan lyssna till under det väldiga och högklassiga seminarie- och konferensprogrammet.

thyEtt av många spännande föredrag jag lyssnade på hölls av en person som är totalt okänd här i Sverige, Candan Karlitekin (bilden).

Han är styrelseordförande i ett av världens snabbast växande flygbolag – och dessutom ett flygbolag som expanderar med god lönsamhet: Turkish Airlines. Bolaget är av Skytrax klassat som ett av världens 30 fyrstjärniga flygbolag bland över 6d20 betygssatta.

Nä, SAS når inte dit, men väl Finnair.

Candan Karlitekins uppgift på ITB var att blicka framåt och försöka analysera hur flygbranschen kommer att utvecklas de kommande åren. En av hans grundteser var diversifiering.

– Man kan inte ha en produkt för alla. Det håller inte på en marknad, slog Kalitekin fast med eftertryck.

I flygbranschen kommer vi att få se mer av att bolagen väljer sina målgrupper, men också genom att de bildar nya bolag för att täcka in bredare marknader. I Turkish Airlines fall handlar det om att man nu överväger att uppgradera sin produkt genom att införa första klass, utöver dagens businessklass och ekonomiklass.

För att inte urvattna det egna varumärket när man flyger floder av charterturister  från Tyskland till Turkiet har Turkish Airlines tillsammans med Lufthansa bildat ett separat bolag, Sun Express, hälftenägt av de båda bolagen.

Filosofin bakom är just den som Kalitekin förde fram: Man kan inte ha en produkt för alla. Det är en självklarhet för alla som arbetar med varor och tjänster på en konkurrensutsatt marknad.

Kollektivtrafiken i Sverige, däremot, har valt motsatt väg. Här erbjuder man en tjänst för alla – i jämställdhetens och centralstyrningens namn. Här får kunden vacket ta emot det som erbjuds. Eller låta bli att vara kund.

Därför blir också utvecklingen som den blir.

Och starka krafter gör sitt bästa för att stoppa allt annat enligt devisen ”Kunden tige på marknaden!”.

Annonser
Det här inlägget postades i Avreglering, Flyg, Kollektivtrafik, Marknadsföring, SAS, trafikpolitik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s