Bra – ingen fick körförbud!

Häromdagen gjorde Göteborgspolisen flygande inspektioner av 19 bussar vid Frölunda torg i Göteborg. 19 bussar kontrollerades. Elva fick anmärkning.

Resultatet är pinsamt för branschen: fem bussar hade fel på klämskydden i dörrarna, ett par hade oljeläckage, en hade en trasig brandsläckare, flera bussar hade däck med fel dimensioner, vilket innebär att däcken slits mot hjulhusen…

Lätt häpnadsväckande är reaktionen från bussföretagets trafiksäkerhetschef som uttrycker sig såhär i Göteborgs-Posten, där han tycker att företaget är på rätt väg:

– Ingen buss fick körförbud och färre än vid tidigare kontroller fick anmärkningar, säger han.

Flera av de avslöjade bristerna innebär en allvarlig risk för brand. Tänk er själva en bus som börjar brinna i Tingstadstunneln i Göteborg…

Den sjunde mars skrev jag om en forskningsrapport från SP som visar att ungefär en procent av alla bussar råkar varje år ut för brandincidenter. En buss av hundra, alltså.

Rapporten visar också att de material som används i bussarnas inredning inte håller måttet. De flesta bussbränder startar i motorrummet och sprider sig därifrån snabbt in i passagerarutrymmet. Förloppet sker mycket snabbt.  Moderna inredningsmaterial gör sedan att branden i passagerarutrymmet kan spridas mycket fort.

Oljeläckage i motorrummet eller smutsiga motorer är en vanlig brandorsak. Men branschtidningen TrafikForum har i sitt senaste nummer en häpnadsväckande okunnig artikel om hur bra läget är när det gäller bussbränderna.

Å andra sidan tillhör man instiftarna av ett trafiksäkerhetspris som för någpn månad sedan tilldelades ett västsvenskt bussföretag. I början av månaden konstaterade polisen vid en flygande inspektion att bolaget körde omkring sju bussar med användningsförbud på grund av obetalda skatter…

Så är det med trovärdigheten hos den branschtidningen. Men man är väl fullt upptagen med att skicka ut spam där man försöker tuta i marknaden att man har höjt sin upplaga kraftigt – utan att man distribuerar en enda tidning till.

Annonser
Det här inlägget postades i Bränder, Bussbranschen, Bussföretag, busstrafik, Kollektivtrafik och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s