Veolia och trafiksäkerheten

Ledande företrädare för bussbranschen brukar nästan som ett mantra predika att bussen är det säkraste färdmedlet på våra vägar. Så är det också om man ser till statistiken, mycket tack vare duktiga och ansvarsmedvetna förare. Man samtidigt har branschen haft en stor portion tur också.  Mycket av säkerhetstänkandet i branschen är nämligen av karaktären ”att det går nog bra den här gången också”.

Själv tog jag flygbussen från TUR-mässan till Landvetter på fredagseftermiddagen. Bussen var försenad. När bussföraren hade tagit ombord fyra eller fem passagerare vid hållplatsen Korsvägen sa hon något som inte hördes utanför bussen och stängde dörren.

Själv fick jag dra ut min väska som kom i kläm i dörren, vilket väcker funderingar om framdörrens klämskydd. Alternativt förarens uppmärksamhet eller attityd.

Vadan detta?

Jo, föraren ville avbryta påstigningen och köra längre fram i hållplatsområdet. Vi som stod först i kön hamnade sist. Irriterande, men inte mer än så.

flygbuss-11Sen tog sittplatserna slut. Det blev till att stå i motorvägsfart på vägen till Landvetter. Det kändes inte tryggt.

Men det var värre än så. Utgångsdörren var belamrad av bagage och stående passagerare (Övre bilden – jag beklagar bildkvaliteten. Det är inte så lätt att ta bra bilder med en mobiltelefon i dåligt ljus och stående i mittgången i en buss som kör i hundra knyck).

flygbuss-2Bagage från bagagehyllorna fram ramlade under resan på motorvägen ner i mittgången – i ett fall via en resenärs axel. (Nedre bilden)

För oss som stod i bussen var alltså vägen till båda dörrarna belamrad med bagage. Och tänk om det varit ett litet barn som satt där bagaget från den övre bagagehyllan dråsade ner!

Den unga, kvinnliga föraren på flygbuss 202 med registreringsnummer SXZ925 brydde sig inte. Men hon hade prydlig uniform.

Flygbussarna ägs av Veolia Transport, vars chef är styrelseledamot i Bussbranschens Riksförbund, BR. Men det egna säkerhetsarbetet är knappast övertygande, vilket visar att ord och handling ibland har föga med varann att göra.

Dagarna innan TUR-mässan stoppade polisen 19 av Göteborgs Spårvägars bussar. Elva av dem fick anmärkning, i flera fall för brister som kunde orsaka bränder. Göteborgs Spårvägars vd sitter också i BR:s styrelse. Än en gång brast det mellan ord och handling.

Det är inte acceptabelt. En dag tar dessvärre  turen slut och tragedin är ett faktum. Då drabbas människor hårt. Men också branschen i sin helhet. Då blir plötsligt BR-chefens mantra väldigt ihåligt.

Det enda godtagbara är ett systematiskt och kompromisslöst säkerhetsarbete i bussbranschen. Ett säkerhetsarbete där företag vars chefer sitter i BR-styrelsen måste vara föregångare.

Annonser
Det här inlägget postades i BR, Bussbranschen, Bussbranschens Riksförbund, Bussförare, Bussföretag, Trafiksäkerhet, Veolia. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s