Sparkad SL-chef fotomodell för Swebus

Kolla platsannonsen här nedanför. Den är hämtad ur Nerikes Allehanda häromdagen.

platsannons

Bakgrunden är att Swebus har vunnit upphandlingen av tätortstrafiken i Örebro, och nu ska rekrytera massor av medarbetare till verksamheten. Inte minst chefer.

Chefsansiktet de lockar med tillhör Lennart Jangälv, som för några år sedan sparkades av en enhällig styrelse när han var vd för Storstockhkolms Lokaltrafik, SL.

Det är onekligen en annorlunda karriär, att gå från chefsposten hos Sveriges största trafikhuvudman till att bli ansiktet utåt när Sveriges största bussföretag ska rekrytera chefer. Från chefsbyråkrat till fotomodell.

Undrar just vad ledning och styrelse på SL tycker om att en av deras största entreprenörer nu använder den tidigare vd:n på det här sättet…  Men visst är det ett fräckt grepp. Frågan är bara om reklambyrån som utformat annonsen har förstått vad de gjort.

Det här inlägget postades i Kollektivtrafik, SL, Swebus. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Sparkad SL-chef fotomodell för Swebus

  1. Lennart Jangälv skriver:

    Hej Ulo,
    Jag fick idag ett tips om denna annons och din blogg. Jag vet också att fotot hittades i en bildbank av någon som inte kände till mig eller vad jag sysslat med tidigare. Givetvis är det roligt att jag uppskattas som fotomodell! Ny karriär kanske?
    Jag avrundar med ett sakfel: Det var det nya trafiklandstingsrådet Wennerholm som köpte advokattjänster för 3/4 miljon för att avpolletera mig på “amerikanskt” vis eftersom han inte ville respektera avtalade avgångsvillkor. Han satt då inte i styrelsen, hade inte heller dess uppdrag eller fullmakt till detta uppdrag. Avslutar med att citera honom: “I offentligt ägda bolag kan man inte alltid följa Aktiebolagslagen!”

    Åter, kul att du är uppmärksam! /Lennart Jangälv

Kommentera

