Stort bussföretag med usel säkerhetskultur

gotbuss

Hur säkert åker man med denna buss?

På måndagen åtalades den operative chefen för busstrafiken inom Göteborgs Spårvägar, Pierre Modini. Den direkta anledningen var att han vägrade betala ett strafföreläggande på 4500 kronor.

Bakgrunden är att polisen i mars förra året gjorde en oanmäld kontroll av Göteborgs Spårvägars bussar i en vagnhall. 16 av dem bedömdes som ”otillförlitliga ur trafiksäkerhetssynpunkt och i övrigt inte lämpliga för trafik” blev omdömet.

Listan över fel var lång: oljeläckage, läckage från bränslerör i motorrum, klämskydd i dörrarna som inte fungerade, problem med ABS-bromsarna, dåligt mönsterdjup i däck…

Solklart fall av skandalöst säkerhetstänkande och dåligt underhåll, med andra ord. Med resenärernas liv och hälsa som insats.

Anledningen till att Modini har låtit det hela gå till domstol i stället för att bara slanta upp böterna är att han vill veta hur långt hans ansvar som chef verkligen sträcker sig. I Göteborgs-Posten pekar han på att företaget har 400 bussar i trafik. ”Det skulle vara omöjligt för mig att personligen kontrollera var och en av dem”. Läs gärna också vad G-P:s Ulf Nyström skriver om saken – han är utan jämförelse den journalist i svensk dagspress som kan mest om kollektivtrafik.

Utan att ta ställning rent juridiskt känns det ändå självklart att Modini på något sätt ska få ta konsekvenserna av bristerna. Någon gång får det bli stopp för alla dessa chefer som skyller misslyckanden på andra.

Men det finns en allvarligare aspekt på problemet. Bussförarna har en checklista som ska prickas av innan de tar ut en buss i trafik. Finns det tveksamheter ska turen stoppas. Men så har det inte blivit, trots att förarna enligt Modini har vetorätt. Modini hävdar att förarna har känt sig pressade av trafikledare och kört ändå.

Det visar på djupa brister i säkerhetskulturen i företaget. Och på en illa fungerande ledning, både högt upp och på de lägre ledningsnivåerna. Trafikledare som pressar förare att ta ut farliga bussar i trafik bör snarast byta jobb. De leker med resenärernas liv.

Och förare som är så undfallande när det gäller säkerheten bör allvarligt överväga sitt yrkesval. Har de verkligen det omdöme som krävs för att ha ansvar för trygghet och säkerhet för massor av människor? Eller är de så kuvade, så nertryckta att de inte vågar säga ifrån till arbetsledningen? Troligen handlar det om det sistnämnda.

Ytterst handlar det därmed om en företagsledning som inte har förmått eller brytt sig om att skapa ett internt klimat som är förutsättningen för en god säkerhetskultur. Ett klimat där öppenhet råder, och där människor vågar säga även sådant som är obekvämt.

Inom flyget skulle både piloter och chefer ha suspenderats omedelbart om de hade visat en sådan nonchalans för säkerheten som en rad befattningshavare i Göteborgs Spårvägar. Så icke i bussbranschen.

Företagets bussverksamhet är kört i botten och det pågår diskussioner om en försäljning. Så kan det gå när ett bolag ska drivas av kommunen i konkurrens med andra. Men finns det verkligen någon köpare som vill ta över eländet utan att få betalt för att göra så?

Snart får vi vetta. Kanske.

Under tiden kan vi glädja oss åt att bussen är det trafiksäkraste färdmedlet på våra vägar. I alla fall tills oturen har varit framme. För något annat än tur och otur är det inte fråga om så länge busstrafik sköts som på Göteborgs Spårvägar.

Annonser
Det här inlägget postades i Bussbranschen, Göteborg, Kollektivtrafik, Trafiksäkerhet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s