Spårbilsdrömmar i miljöpartiet

podcars

En miljöpartidröm…eller?

Regeringen har bestämt att Kjell Dahlström ska utreda hur tekniken med spårbilar kan användas i svenska städer. Och det är klart, något ska han ju göra när han inte får sitta kvar som generaldirektör på den tämligen onödiga myndigheten SIKA, Statens institut för kommunikationsanalys.

SIKA:s uppgifter kommer att fördelas på andra myndigheter, och i månadsskiftet fick SIKA hastigt och lustigt ny generaldirektör, Brita Saxton. Hon utsågs mindre än en vecka innan hon skulle tillträda. Det står var och en fritt att fundera över Kjell Dahlströms snabba sorti. Saxton, å sin sida, kommer att ha som främsta uppgift att begrava SIKA. På gravstenen lär det stå ”Saknad och sörjd av väldigt få”.

När Kjell Dahlström en gång fick sin GD-utnämning var det som chef för den då nya Rikstrafiken. Utnämningen var ett tydligt sätt för den dåvarande regeringen att blidka miljöpartiet som därmed fick sin förste generaldirektör.

För några år sen åkte Dahlström ut från Rikstrafiken sedan han lyckats köra ner myndigheten i botten. 2003 kom Statskontoret med en granskningsrapport av Rikstrafiken. Sällan eller aldrig har man kunnat läsa en sådan sågning av en myndighet. Exit Dahlström.

Och nu är det dags igen. Spårbilskramaren Dahlström ska utreda spårbilar, något som sågas jäms med fotknölarna av den rikspolitiker i Sverige som kan överlägset mest om kollektivtrafik, Karin Svensson Smith.

Hon råkar dessutom vara partikamrat med Dahlström. Men inte nog med det. Hon är också partikamrat Raymond Wigg och  Yvonne Blombäck i Stockholms läns landsting. Han är oppositionslandsstingsråd, hon är ledamot i SL-styrelsen. Båda jublar över Dahlströms uppdrag. Så gör också Magnus Johansson i mp:s partistyrelse.

Han drömmer också om att spårbilar ska fixa krisen i fordonsindustrin. Det har nog knappast någon förankring i verkligheten. Även vid en rätt kraftig utbyggnad handlar det om små volymer, och de företag som finns på marknaden är främst asiatiska.

Dessutom: Om man vill ha så mycket kollektivresande som möjligt för satsade pengar är det knappast dyra spårbilssystem man ska sats på. Då ska man investera i en utveckling av befintliga system i stället för den 70-talslösning som spårbilar utgör och som ingen i världen har velat satsa stort på under snart 40 år.

Fast man ska aldrig säga aldrig. Kanske Dahlström klurar ut något som världen inte har klarat av att begripa under alla dessa år.

Dream on…

Annonser
Det här inlägget postades i Kollektivtrafik, Podcars, Regeringen, Spårbilar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s