E-post, etik och vd-spioneri

Vad finns det för likheter mellan de tyska statsjärnvägarna och ett svenskt medieföretag? Läs vidare och döm själv.

För ungefär en vecka sedan erbjöd sig Hartmut Mehdorn, alltså chefen för de tyska statsjärnvägarna, Deutsche Bahn (DB), att avgå. Anledningen var att det avslöjades att anställdas e-posttrafik övervakades. Till en början övervakade man 173 000 anställdas kontakter med Deutsche Bahns leverantörer. Men sen gick man längre. Syftet var att avslöja vilka anställda som hade ”olämpliga” kontakter med journalister eller jurister. Eller ledamöter i förbundsdagen, alltså riksdagsledamöter.

Olämpliga enligt ledningen, alltså.

Det blev för mycket för förbundskansler Angela Merkel som till en början hade skyddat Mehdorn. Den tyska regeringen accepterade omedelbart  Mehdorns erbjudande, trots att  DB:s jurister ansåg övervakningen vara juridiskt OK. Etik och moral vägde dock tyngre. Mehdorn fick silkessnöret trots att han själv inte hade varit inne och petat i mailservrarna.

Här i Sverige är det en juridisk gråzon vad arbetsgivare får eller inte får läsa av de anställdas e-post. Det är något som inte alls är så självklart som vissa arbetsgivare tror.

Själv känner jag  till åtminstone ett exempel på en hög chef som brukar läsa sina medarbetares e-post, och som spar e-brev (ibland i åratal) för att kunna använda dem om det skulle gynna chefen. Chefen går ofta till jobbet på helgerna och vittjar det som finns på företagets e-postservrar. Han har också setts leta i medarbetares skrivbordslådor och pärmar.

Det anmärkningsvärda är att vederbörande har en toppost i ett medieföretag i Storstockholm – alltså ett företag som rimligtvis bör värna yttrandefrihet, informationsfrihet osv.

Det vore onekligen intressant att pröva denne chefs agerande utifrån vad grundlagen, dvs tryck- och yttrandefrihetsförordningen, stadgar om t ex källskydd. Kan läsare eller uppgiftslämnare verkligen med förtroende kontakta redaktionella medarbetare på företaget? Och hur trygga kan de anställda i företaget känna sig?

Annonser
Det här inlägget postades i E-post, Etik, Integritet, Media. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s