Livet blir allt mer komplicerat

bussar

Växa eller krympa – det är frågan.

Om några veckor kommer utredningen om ökad konkurrens i kollektivtrafiken att lägga sitt förslag till hur en av-/omreglering ska ske. Det blir ett spännande förslag, som kommer att påverka både trafikföretag och resenärer i grunden.

Men samtidigt är komplikationerna många.

Enligt direktiven ska utredningen utgå från resenärerna och skapa förbättringar för dessa. Förra veckan hade jag nöjet och äran att få vara en moderator på en tvådagarskonferens med forskare, huvudmän och operatörer om arbetet med att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel.

Flera tunga forskare uttryckte där sin oro för att en omreglering av trafiken riskerar att slå sönder de system som är så viktiga för en fungerande kollektivtrafik. Det är en av de verkliga utmaningarna för framtiden att inte hamna i den brittiska situationen, där avregleringen innebar en stagnation av resandet – även om de kunder som var kvar blev nöjdare med sina trafikföretag.

En annan komplikation framgår av den rapport som konsultföretaget WSP har tagit fram på uppdrag av utredningen, och som kan laddas ner från utredningens hemsida. Där försöker man analysera konsekvenserna av en omreglering, där samhället bara ska ta ansvar för den kollektivtrafik som ingen operatör vill köra på kommersiell grund.

Analysen visar att konsekvenserna är mycket osäkra, och att resenärerna inte är några självklara vinnare. Dessutom kan branschens gemensamma mål att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel till år 2020 faktiskt motverkas av en avreglering.

WSP gör bedömningen att en mycket stor del av den lokala och regionala kollektivtrafiken skulle kunna överföras till rent kommersiell trafik.  Om inga begränsningar finns för förändringar i priser och utbud bedömer vi att  uppemot åtta av tio resor skulle kunna ske med privata operatörer som verkar i konkurrens.

Nyckelorden är ”inga begränsningar”.

Om dagens utbud och taxor ska gälla är det en mycket mindre del av trafiken som kan köras kommersiellt – 25 à 30 procent. Då handlar det mest om trafiken i en del större städer och en del tunga regionala linjer. Resten kommer samhället att få fixa.

Men om man höjer taxorna med 50 procent kan, tror WSP, hälften av dagens trafik drivas kommersiellt.

Samtidigt varnar man för mycket kraftiga, negativa effekter av att all trafik som kan drivas företagsekonomiskt förs över till kommersiell drift. Då kan resandet minska med 25 – 30 procent. ”Det betyder naturligtvis också att kollektivtrafikens totala betydelse för den lokala och regionala trafikförsörjningen skulle minska och att antalet resor som sker med bil, cykel och till fots öka”, skriver WSP.

Fjärran är då branschens mål om en fördubblad kollektivtrafikandel. Likaså regeringens uttalade mål att fler ska välja kollektivtrafiken.

Räkna med en rejäl debatt när utredningen lägger fram sitt delbetänkande i slutet av månaden. En fråga som också inställer sig är om branschens gemensamma  mål om en fördubblad kollektivtrafik kommer att överleva denna debatt. Eller om partsintressena tar över. Och vilket som är viktigast: företagens intressen eller resenärernas?

Livet blir allt mer komplicerat.

Annonser
Det här inlägget postades i Avreglering, Kollektivtrafik, trafikpolitik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s