Audrey Hepburn tar kollektivtrafiken

hauptbahnhof

Berlins Hauptbahnhof. Här förenas kollektivtrafik och Audrey Hepburn.

I Berlin pågår just nu en stor utställning om filmstjärnan Audrey Hepburn – Timeless Audrey (Tidlösa Audrey). Platsen är oväntad: Berlins nya, magnifika centralstation, Hauptbahnhof. Närmare bestämt passagen från stationen till den nya tunnelbanestation som invigs där under sensommaren.

Stilikonen och stjärnan från Gigi, Frukost på Tiffanys och andra filmer skulle ha fyllt 80 den 4 maj, om hon fått leva. Hon avled 1993. Nu visas i Berlin på 1200 kvadratmeter över tusen föremål med koppling till Audrey Hepburn – kläder, skor och mycket annat. Liksom den Vespa Audrey Hepburn och Gregory Peck i början av femtiotalet for genom Rom på. Publiksuccén har varit stor.

Det mest överraskande med utställningen är att den har arrangerats av S-Bahn Berlin (ett dotterbolag till Deutsche Bahn och som kör Berlins pendeltåg) och BVG, dvs lokaltrafiken i den tyska huvudstaden. En svensk hundralapp kostar det att se utställningen som år ett strålande exempel på corporate responsibility – att företag engagerar sig i viktiga samhällsfrågor. Sånt ser man inte så mycket av i svensk kollektivtrafik.

Intäkterna från Audrey Hepburnutställningen delas mellan FN:s barnfond UNICEF, Audrey Hepburns egen barnfond samt en fond för att göra det möjligt för fattiga barn att gå i skolan. Audrey Hepburn engagerade sig nämligen mycket i barns villkor och blev så småningom också ambassadör för UNICEF.

För S-bahn och BVG är utställningen ett sätt att visa att man har ett brett samhällsengagemang, långt utöver persontrafiken. Därmed visar man att man tillhör den krets av moderna företag som blickar bortom ett kortsiktigt resultattänkande.

Men samtidigt är det ett kreativt sätt att profilera sig, och marknadsföra den kommande nya tunnelbanelinjen förbi Hauptbahnhof. För att göra det enkelt för människor att besöka utställningen går det att köpa entrébiljetter i alla biljettautomater på S-bahn. Då slipper man köa för att komma in.

Svensk kollektivtrafik ligger inte alltid i frontlinjen.

Utställningen pågår till den 10 maj.

Den som kan tyska kan läsa mer om utställningen på S-bahns hemsida.

Annonser
Det här inlägget postades i Berlin, Corporate responsibility, Kollektivtrafik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s