Tro hopp och vetande om avreglering

busspassagerareHar resenärerna något att säga till om när det gäller framtidens kollektivtrafik?

Det finns mycket lite av forskning kring kollektivtrafik i Sverige idag. Ett av de få undantangen är SAMOT vid Karlstads Universitet. Ett annat är en liten krets kring professor Bengt Holmberg vid Lunds Tekniska Högskola. Små skvättar finns också på KTH i Stockholm och VTI i Linköping.

Ändå är antalet kvalificerade forskare i kollektivtrafik mångdubbelt fler än kollektivtrafikkunniga riksdagsledamöter.

Det finns därför anledning att ta på allvar de farhågor som en kvartett forskare vid SAMOT igår i SvD förde fram om utredningen om en öppnare marknad i kollektivtrafiken. Utredningens uppgift är att utgå från resenärernas intressen, men risken är att ideologier och vissa partsintressen tar över debatten.

De problem forskarna pekar på är nämligen i högsta grad reella. En omreglering som bygger på att kommersiella aktörer får ta över de lönsamma delarna av trafiken, samtidigt som samhället får ta ansvar för resten kommer att bli en smärtsam process. För hur många den blir smärtsam är svår att avgöra. Men helt klart finns det en risk för att fungerande system slås sönder. Kraftiga prisökningar på biljetterna är nog också sånt som hör den av-/omreglerade framtiden till, i alla fall om man får tro en av utredningens egna underlagsrapporter.

Den 5:e maj lägger utredaren Ulf Lundin fram sina förslag. En del lär nog klarna då. Men att en omreglering kommer att bli problematisk får vi nog räkna med. Mycket problematisk.

Å andra sidan är problem till för att lösas. Det är också viktigt att inte haka upp sig på själva övergångsskedet utan blicka lite längre fram. Eller, som Svensk Kollektivtrafiks vd Charlotte Wäreborn Schultz sa nyligen på en konferens  Grythyttan som jag hade nöjet att vara moderator på:

– När man i en organisation eller en verksamhet går från en nivå till en helt ny nivå måste man räkna med att det först blir sämre för att sedan bli bättre än det varit innan omställningen påbörjades.

Bekymmersamt i nuläget är att det mesta av den lilla debatt som förs i frågan är ideologiskt präglad. Däremot är den knappast särskilt intellektuell. Mycket handlar om partsintressen. Än mer så kommer det att bli när utredningen väl ligger å bordet. Räkna med rallarsvingar.

Det är allvarligt. Vad vi behöver är nämligen en intellektuellt hederlig debatt, präglad av engagemang och kunnande. En debatt som bygger mindre på tro och tyckande och mer på väldokumenterade fakta och genomtänkta analyser.

Jämför gärna med andra avregleringar. Hur många tycker att avregleringen av elmarknaden har blivit ett lyckokast för kunderna? Varför gick det som det gick? Varför ska då en av-/omreglering av kollektivtrafiken bli det? Var finns de lyckosamma exemplen? Om de lyser med sin frånvaro – varför?

Det vore bra om t ex BR-chefen Anna Grönlund kunde redovisa de fakta som hon stöder sig på när hon anser att en omreglering à la Lundin går att förena med en fördubbling av kollektivtrafikens marknadsandel. Hittills har hon mest låtit tron och hoppet få tala. Och partsintresset.

Det är möjligt att hon har helt rätt (jag vill gärna tro det). Men hur ser kalkylen ut som ligger till grund för uppfattningen?

Och hur kommer de många småföretagen i det allt mer storföretagsorienterade BR att beröras?

Jag är en hängiven anhängare av marknadsekonomi. Men det är inte detsamma som att jag tycker att marknadskrafterna i alla sammanhang ska släppas okontrollerat fria, som en handfull ultraliberaler tycks anse.

Däremot hoppas jag på en saklig, intellektuell debatt som får ta den tid som behövs innan man gör ett vägval som kommer att få konsekvenser många år framåt. Frågan griper djupt in i miljoner svenskars liv och vardag. Därför måste dagens och morgondagens resenärer få göra sina röster hörda i debatten.

Annonser
Det här inlägget postades i BR, Bussbranschens Riksförbund, Forskning, Kollektivtrafik, trafikpolitik. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Tro hopp och vetande om avreglering

  1. Pelle skriver:

    Hej Ulo,

    Kul att du tar dig tid att skriva om det här.

    Mvh
    pelle

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s