En försmak av framtiden – och en rejäl nyhet

flygbussFlygbussarna Airport Coaches – defensivt första drag i busskriget.

Om några veckor kan vi få en försmak av vad som händer om marknaden för kollektivtrafik öppnas upp för konkurrens. Flygbussarna Airport Coaches, FAC, få då tuff konkurrens i trafiken mellan Stockholm och Skavsta resp Västerås flygplats.

Det intressanta är då vad som händer i Skavstatrafiken, där fullt krig kommer att bryta ut. Trafiken är ju en guldkalv för FAC och dess ägare Veolia Transport som hittills haft monopol på linjen.

Nu har konkurrenten FlybyCoach publicerat både tidtabeller och priser på sin hemsida (som är en del av Ryanairs hemsida – mer om det längre ner) Samtidigt presenterar FAC på sin hemsida en ny tidtabell för Skavstatrafiken fr o m den 26 april. Den 29:e är det premiär för FlybyCoach som kommer att köra 38 turer om dagen i vardera riktningen. FAC drar ner sin trafik lite grann, men inte mycket.  Den 29  april har man t ex 31 avgångar från Stockholm till Skavsta.

I praktiken handlar det ungefär om en fördubbling av trafiken. Samtidigt kommer FlybyCoach att ta 215 kronor för en returbiljett från Stockholm till Skavsta. FAC tar 249.

Det första motdraget från FAC:s sida är rent defensivt. Den påstått framgångsrika trafiken via bl a Gullmarsplan, Västberg och Skärholmen får nästan helt stryka på foten till förmån. De första förlorarna i busskriget är således invånarna i Stockholms syd- och sydvästförorter.

Hur länge tror du som läser det här att kriget kommer att pågå? Och vem blir vinnaren? För 70 turer om dagen mellan Stockholm och Skavsta lär ju knappast marknaden räcka till…

Den som läser FlybyCoach hemsida kan i det finstilta, längst ner på sidan också få sig en rejäl nyhet till livs – något som inte varit känt tidigare. FlybyCoach är inget helsvenskt uppstickarbolag, utan ett dotterbolag till lågprisbolaget Ryanair. ”FlybyCoach is an Official Subsidiary of Ryanair.com.”

Det tål att suga på.

Inte minst i ett bredare perspektiv än Skavstatrafiken. Och i ett internationellt perspektiv.

Annonser
Det här inlägget postades i Bussföretag, busstrafik, Flygbussar, Kollektivtrafik, Ryanair, Veolia. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s