…för ingen ville ha ´na…

got

Bussverksamheten i Göteborgs Spårvägar: Ingen vill pröjsa för att ta över.

Bussverksamheten i Göteborgs Spårvägar spär på utanförskapet. Precis som i visan är det ingen som vill ha den förlust- och problemtyngda verksamheten. Så Göteborgs skattebetalare får fortsätta att ha nöjet att äga ett bussbolag som blöder.

Politikerna i Göteborg har en längre tid letat efter en tänkbar köpare till Göteborgs Spårvägars bussverksamhet. Nu har man gett upp. I veckan beslutade kommunstyrelsen i staden (nåja, dess presidium), att staden ska fortsätta att äga bolaget.

Förklaringen är enkel. Det finns ingen som vill betala för att ta över eländet. Det är inte överraskande. Gå gärna tillbaka till vad jag skrev på den här bloggen redan den 3 september i fjol under rubriken ”Medan orkestern spelar vidare”.

Grundproblemet är att GS i sin iver att erövra trafik i upphandlingar har lagt sig på prisnivåer som man inte klarar av. Därmed har man eroderat den egna ekonomin, satt konkurrensen ur spel och skickat notan för misslyckandet till skattebetalarna. Nu står dessa som ägare till ett bussbolag som saknar värde på marknaden.

GS bussverksamhet har därmed hamnat i samma sits som ett annat kommunalt bussbolag som rätt nyligen var ute till försäljning, Uppsalas Gamla Uppsala Buss. I fjol gav den borgerliga kommunledningen upp och bestämde sig för att inte sälja bussbolaget eftersom ingen ville betala för det.

Men frågan är om man inte i såväl Uppsala som Göteborg har bitit sig ordentligt i svansen. Det kanske t o m hade varit bättre att betala för att bli av med företagen, på samma sätt som när den danska statliga bussjätten Combus togs över av Arriva. Dock, till skillnad från i Danmark, genom en korrekt upphandling. För hur ska de här bolagen kunna överleva i en framtid där de utsätts för konkurrens, inte bara i samband med upphandlingar utan löpande, varje dag?

Då, om inte förr, lär konkurrensmyndigheterna reagera på att kommunalt ägda bussföretag snedvrider marknaden med hjälp av stora pengar från skattebetalarna.

Frågan är dessutom principiellt viktig för hela bussbranschen. Ska samhällsägda bussföretag på det här sättet kunna snedvrida konkurrensen i branschen?

Vågar/vill BR:s ledning ta ställning?

Allt medan göteborgarna får pumpa in skattemiljon efter skattemiljon i ”sitt” bussbolag. Eftersom ingen ville ha ´na.

Annonser
Det här inlägget postades i Avreglering, BR, Bussbranschens Riksförbund, Bussföretag, Göteborg, Kollektivtrafik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s