Goda nyheter och tuffa regler för bussbolag

EU-parlamentet fattade i onsdags två beslut som kommer att få stor betydelse för bussbranschen i Sverige.

Den glada nyheten för branschen är att tolvdagarsregeln för internationell turisttrafik med buss återinförs. För två år sen infördes nya EU-regler om vilotid för bussförare. Protesterna från branschen var starka, både från arbetsgivar- och arbetstagarhåll.

De nya reglerna för bussförares vilotider innebar att längre bussresor rasade i försäljning – plötsligt krävdes det två förare i stället för en på många resor. Bussförare skulle vila var sjätte dag, vare sig de var hemma eller ute på utlandsresa. Det gjorde resorna dyrare och underminerade bussresearrangörernas lönsamhet, utan att trafiksäkerheten blev bättre.

Nu har politikerna i EU-parlamentet tagit tillbaka sitt tidigare stolliga beslut och de gamla reglerna ska börja gälla igen. Förutsatt att det handlar om en och samma resa kommer en bussförare på nytt att tillåtas arbeta tolv dagar i sträck fr o m årsskiftet.

Visst, det tar lite tid innan beslutet slår igenom i den nationella lagstiftningen, men samtidigt är det skönt att politiker faktiskt kan ändra sig när de inser att ett beslut som de fattat får tokiga följder.

Samtidigt är branschens organisationer, både ute i Europa och här hemma (dvs BR) att gratulera. Det är deras idoga arbete som har gjort att EU-politikerna nu har ändrat sig.

Det andra EU-beslutet som också kommer att få stor betydelse för bussföretagen gäller passagerarnas rättigheter i den mer långväga busstrafiken, alltså inte lokal och regional busstrafik. De reglerna ställer nya, tuffare krav på bussbolagen.

Det här är i korthet de nya reglerna, citerade direkt från EU-parlamentets pressmeddelande:

”Om en bussresa blir mer än två timmar försenad vid avgång måste transportföretaget erbjuda ett alternativt färdsätt.

Passageraren har rätt till halva biljettpriset i ersättning om hon eller han accepterar alternativet och full ersättning om han eller hon inte accepterar alternativet.

Om företaget inte ens erbjuder ett alternativt färdsätt ska företaget ersätta  biljettpriset samt betala ytterligare ersättning som motsvarar halva biljettpriset. När bussens  ankomst är två timmar försenad har passageraren rätt till en ersättning av halva biljettpriset om förseningen beror på förarens försumlighet eller tekniskt fel.

Om bussföretaget kan visa på att det inte kunde påverka att resan försenades eller ställdes in slipper företaget att betala ersättning. Enligt ledamöterna är bussföretag ansvariga för överbokningar, inställda resor och försening av avgången med mer än två timmar.

Dessutom får passagerare med funktionshinder inte nekas att stiga ombord på en buss, utom när deras säkerhet äventyras.

Skulle olyckan vara framme och en svår olycka inträffa måste bussföretaget inom två veckor erästta resenärerna med ett belopp ”som står i proportion till skadan”. Vid dödsfall är minimibeloppet 21 000 euro!

Det vill till att bussbolagen ser över sitt försäkringsskydd!

Kom gärna ihåg att ni fick informationen först här!

Annonser
Det här inlägget postades i BR, bussresearrangörer, bussturism, EU. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s